Julkaisin vuonna 2014 kaksi blogia
Länsimetrosta ja sen riskeistä. Riskit ovat nyt toteutuneet: Länsimetro ei
kulje automaattisesti eivätkä aikataulut ja budjetti ole pitäneet.
Länsimetro Oy julkisti viime
perjantaina 10.6. tiedotteen, jonka mukaan metron liikenne ei käynnisty
elokuussa (alun perin metron piti siis käynnistyä jo vuoden 2016 alussa). Kukaan
ei tiedä, koska liikenne voidaan käynnistää. Viivästymistä selitetään
taloteknisten järjestelmien testauksella.
Metron vuoksi HSL on päättänyt
uudistaa koko Etelä-Espoon bussilinjaston elokuussa. Sisäiset bussilinjat ja
Kamppiin liikennöivät seutulinjat oli päätetty korvata metron
syöttöliikenteellä. Nyt yritetään epätoivoisesti löytää muita vaihtoehtoja.
Olen HSL:n hallituksen jäsen. Käsittelimme
toukokuussa sitä mahdollisuutta, että metron alkuvaiheeseen voi liittyä
liikennehäiriöitä. Tiedossa ei ollut mitään epäilyjä sen suhteen, että metro ei
olisi toiminnassa elokuussa.
Viivästyminen on tosiasia ja siitä aiheutuu
harmia ja haittaa arviolta yli 100 000 matkustajalle. Asiakkaiden kiukku
kohdistuu myös HSL:ään, vaikka meillä ei ole ollut viivästymisen kanssa mitään
tekemistä. Myös lisäkustannukset uhkaavat kaatua HSL:n maksettaviksi. Alustavan
arvion mukaan korvaavan bussiliikenteen järjestäminen maksaa HSL:lle vähintään 1,5
miljoonaa euroa kuukaudessa.
Miksi tähän tilanteeseen on jouduttu?
Minusta ongelmat kiteytyvät siihen,
että länsimetro päätettiin rakentaa osakeyhtiömallilla. Espoo omistaa Länsimetro Oy:stä 85 % ja
Helsinki 15 %. Länsimetro Oy:llä ei ole lainkaan tuloja, joten Espoo sekä takaa
yhtiön lainat että maksaa lainanlyhennykset.
Espoon kaupunginhallituksen rooli
Olin
vuonna 2014 Espoon kaupunginhallituksen jäsen. Hyväksyimme silloin kaupunkikonsernin
riskienhallintaohjelman, joka kohdistui erityisesti Espoon tärkeimpään ja suurimpaan
yhtiö Länsimetro Oy.
Ohjelman
mukaan kaupunginhallitus vastaa riskienhallinnan asianmukaisesta
järjestämisestä sekä ohjaa ja valvoo riskienhallinnan toimeenpanoa ja
riittävyyttä. KH edellytti, että tytäryhtiöiden on raportoitava kaupungille
merkittävistä riskeistä sekä riskien hallinnan toimivuudesta ja riittävyydestä.
Onko
Länsimetro Oy noudattanut raportointivelvollisuutta ja jos ei, mihin
toimenpiteisiin KH on sen vuoksi ryhtynyt tai aikoo ryhtyä?
Espoon
valtuuston rooli
Espoon
valtuusto on myös kantanut huolta Länsimetro Oy:n riskienhallinnasta. Valtuusto
hyväksyi vuonna 2014 kannanoton, jonka mukaan Länsimetron riskienhallinnasta,
kustannusten kehittymisestä sekä pitkän aikavälin vaikutuksista kaupungin
käyttötalouteen raportoidaan valtuustolle säännöllisesti.
Riskienhallinnasta
raportointi edellyttää, että riskeistä raportoidaan etukäteen, ei jälkikäteen.
Espoon omistajaohjaus
Länsimetro
Oy:n hallituksen puheenjohtajana on Espoon teknisen toimen johtaja Olli
Isotalo. Hallituksessa istuvat myös Espoon rahoitusjohtaja Ari Konttas ja kolme
poliittista luottamusmiestä.
Yhtiön pääosakkeenomistaja ja rahoittaja ei
saa kuitata omistajaohjausta ja valvontaa istuttamalla hallitukseen korkeita
virkamiehiään.
Julkista valvontaa ei myöskään ole,
koska yhtiön toiminta ei ole julkisuuslain
mukaisesti avointa eivätkä asiakirjat ja tiedot ole julkisia.
Osakeyhtiön hallituksen vastuu
Osakeyhtiölain mukaan yhtiön
hallituksen velvollisuus on huolehtia yhtiön hallinnosta ja sen toiminnan
asianmukaisesta järjestämisestä. Vastuu on yksiselitteisesti hallituksella.
Länsimetro Oy:n tiedotteen hallitukselle on kuitenkin
kerrottu metron viivästymisestä vasta perjantaina, samana päivänä kun tiedote
lähti julkisuuteen. Toinen mahdollisuus on, että hallitus on tiennyt riskistä,
mutta laiminlyönyt velvollisuutensa ja tyytynyt toimimaan vain kumileimasimena.
Kumpikin vaihtoehto on yhtä huono.
Miten
Espoon olisi pitänyt toimia
Omistajaohjaus
ja valvonta eivät ole toimineet. Tiedottaminen tökkii pahemman kerran eivätkä
hallituksen ja toimitusjohtajan välit voi olla kunnossa, jos hallitus kuulee
viivästymisestä samana päivänä, kun tiedote lähtee julkisuuteen.
Metron
rakentaminen kuitenkin jatkuu. Länsimetron toinen vaihe on pituudeltaan puolet
lyhyempi, mutta budjetiltaan lähes yhtä suuri kuin 1. vaihe. Espoon on
varmistettava, että jatkossa ei tule samanlaisia ongelmia.
Länsimetron
rakentaminen osakeyhtiömallilla ei ole tuottanut niitä hyötyjä, mitä sen
arveltiin tuottavan. Vaihtoehtoja on kaksi: Joko vaihdetaan yhtiön hallitus ja
Espoo ottaa nykyistä selvästi paremmin haltuun sekä omistajaohjauksen että
valvonnan. Toinen vaihtoehto on palautta länsimetron rakentaminen tehtäväksi avoimesti
virkatyönä, virkavastuulla. Minä kannatan tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Hannelen kirjoitus on täyttä asiaa ja sisällöltään vastaa kirjoituksiani asiasta. Toisin kuin Hannele esitän, että Länsimetro Oy on vastuussa aihuttamistaan lisäkustannuksista ja koska sillä ei ole varoja se on laitettava selvitystilaan. Länsimetron valmistuminen on Espoon ja Helsingin annettava rakennsuyhtymälle - ei oy.lle.
VastaaPoistaAlla ote fb kirjoituksestani 14.06. "Valtuutettujen puheenvuoroissa esitettiin että yhtiön toiminnan epäonnistumisesta yhtiön hallitus kantaa vastuun siten että hallitus ja toimitusjohtaja on nyt epäonnistumisen vuoksi erotettava. Infotilaisuus ei ollut valtuuston kokous joten erottamisasia on käsiteltävä myöhemmin. Kaupunginvaltuustolle kertomukensa jättävä kaupungin tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Susanna Rahkonen kertoi, että tarkastuslautakunta tulee vaatimaan asian selvittämistä ja joutuu tekemään johtopäätöksenä selvitysten perusteella jälkikäteen. Tämä tarkoittaa sitä, että tarkastuslautakunta selvittää myös miten valtuustolle vastuullinen kaupunginhallitus toimii Länsimetro Oy.n hallituksen vastuukysymyksen hoitamisessa.
Hsl:n osastopäällikkö Anttila selvitti miten aiotun metroliikenteen korvaava bussiliikenne hoidetaan. Hän vakuutti, että neuvottelut on heti käynnistetty bussivuorojen saamiseksi, mutta vuorovälejä joudutaan pidentämään ja liikenteen palvelutasoa laskemaan. Hsl on tehnyt sopimuksen kuukaudeksi 50 korvaavan bussin saamisesta 15.08 alkaen metroliikennettä korvaamaan. Tämä ei kuitenkaan riitä sillä tulisi varautua metroliikentteen käynnistymisen siirtymiseen kuukausilla. Valtuutettujen puheenvuoroissa vaadittiin nykyisten bussivuorojen jatkamista lipunhintoja korottamatta. Siihen miten lisäkustannukset rahoitetaan ei saatu mitäänn tietoja.
Hsl oli suuresti yllättynyt Länsimetro Oy:n epäonnistumisesta. Mutta Anttilan mukaan Hsl pyrkii hoitamaan korvaavan liikenteen suunnittelun ja hoidon pikaisesti. Hsl:n edustaja näytti selvästi hallitsevan yllättävän kriisitilanteen hoidon toisin kuin Länsimetro Oy:n hallitus.
Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ilmoitti lopuksi, että kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee asiaa ensi maanantaina 20.06. ylimääräisessä kokouksessaan.
Informaation vastaanottajana on pakko todeta, että kriisin syiden selvittäminen ja siitä tiedottamisen viivästymisestä (liikkeelä olleiden huhujen mukaan) saatiin lisätitoja kovin niukasti. Ymmärrettävää on, että Länsimetro Oy.n hallitus ei mielellään myönnä osakeyhtiölain mukaista vastuutaan. Toivottavasti kaupunginhallitus hoitaa osuutensa pontevasti ja vältää joutumisen syytettyjen penkille. Kaupunginvaltuutetut ovat nyt selvästi tuohtuneita yllättävästä kriisistä ja Espoon kaupungin maineen tahraamisesta jälleen.
Omasta puolestani seuraan tilannetta ja tulen laatimaan kriisistä ja sen hoitamisesta kaupungin entisenä tilintarkastajien puheenjohtajana tilintarkastusraportin.
14.06.2016"
Toimitusjohtaja Jarkko Rahkonen, jarkkorahkonen33@gmail.com
varavaltuutettu , sos.dem valtuustoryhmän jäsen