maanantai 2. huhtikuuta 2018

HSL JA ESPOO EIVÄT KUUNTELE SYRJÄSEUTUJEN ASUKKAITA


Kirjoitin tämän juttuni yhdessä mieheni Timo rauhasen kanssa ja se julkaistiin Länsiväylä-lehdessä huhtikuussa 2018.

-------------------------------------------

Länsiväylässä uutisoitiin 31.3. bussilinjan 238 kohtalosta. HSL:n hallitus päätti hätäisenä kompromissina, että linja Nuuksiosta Leppävaaraan muutetaan arkipäivisin ruuhka-aikaan kerran tunnissa kulkevaksi tynkälinjaksi. Hallituksen jäsen Sirpa Hertellin mukaan linjan osittainen pelastaminen oli edes jonkinlainen torjuntavoitto. Jäsen Antti Aarnio katsoo, ettei linjastosuunnitelma ole ainakaan huono ja parantaa suuren osan joukkoliikenneyhteyksiä.

Linja 238 on palvellut vuosikausia Nuuksio-Nupurin, Karhusuon ja Miilukorven asukkaita Leppävaaran suuntaan. Työpaikoille, kouluihin, harrastuksiin ja palveluihin on päästy sujuvasti. Jatkossa matkanteko hankaloituu merkittävästi eivätkä tätä mitenkään kompensoi alueemme huonosti toimivaan ”palvelukeskukseen” lisättävät bussivuorot. Kun tynkälinja ei kulje, yhteys Bembölestä eteenpäin edellyttää bussin vaihtamista Ikean kohdalla kahden vaarallisen, vilkkaasti liikennöidyn tien yli.

Olipa sitten kysymys metrosta tai syrjäseudusta HSL:llä ei näytä olevan osaamista suunnitella eikä Espoolla halua rahoittaa toimivaa joukkoliikennettä kaupungissamme. Suunnitelmat tehdään jäykästi nollasummaperiaatteella ja maksajiksi joutuvat sekä metrolinjan ulkopuoliset alueet että syrjäseudut. Samalla lisätään yksityisautoilua, mikä ei liene kenenkään tavoite. 

Nuuksion ja Karhusuon seudun asukasyhdistykset tekivät linjan 238 säilyttämisen puolesta paljon töitä ja linjaa puoltavan adressin allekirjoitti 1650 asukasta. Tällä ei ollut vaikutusta. Näyttääkin siltä, että Leppävaaran yhteyden typistämisellä rahoitetaan tiheämmät linjan 245 vuorot kansallispuistoon, joka pahimmillaan tukkeutuu yksityisautoista. Lisävuorot sopivat varmaan Espoolle, joka on investoinut Haltiaan kymmeniä miljoonia. Lopulta laskun maksavat kuitenkin kehäkolmosen takana asuvat koululaiset, nuoret, vanhukset ja muut asukkaat, joilla ei ole ajokorttia ja autoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti