Kirjoitin tämän juttuni yhdessä mieheni Timo rauhasen kanssa ja se julkaistiin Länsiväylä-lehdessä huhtikuussa 2018.
-------------------------------------------
Länsiväylässä uutisoitiin
31.3. bussilinjan 238 kohtalosta. HSL:n hallitus päätti hätäisenä kompromissina,
että linja Nuuksiosta Leppävaaraan muutetaan arkipäivisin ruuhka-aikaan kerran
tunnissa kulkevaksi tynkälinjaksi. Hallituksen jäsen Sirpa Hertellin mukaan linjan
osittainen pelastaminen oli edes jonkinlainen torjuntavoitto. Jäsen Antti
Aarnio katsoo, ettei linjastosuunnitelma ole ainakaan huono ja parantaa suuren
osan joukkoliikenneyhteyksiä.
Linja 238 on palvellut
vuosikausia Nuuksio-Nupurin, Karhusuon ja Miilukorven asukkaita Leppävaaran
suuntaan. Työpaikoille, kouluihin, harrastuksiin ja palveluihin on päästy sujuvasti.
Jatkossa matkanteko hankaloituu merkittävästi eivätkä tätä mitenkään kompensoi
alueemme huonosti toimivaan ”palvelukeskukseen” lisättävät bussivuorot. Kun tynkälinja
ei kulje, yhteys Bembölestä eteenpäin edellyttää bussin vaihtamista Ikean
kohdalla kahden vaarallisen, vilkkaasti liikennöidyn tien yli.
Olipa sitten kysymys
metrosta tai syrjäseudusta HSL:llä ei näytä olevan osaamista suunnitella eikä
Espoolla halua rahoittaa toimivaa joukkoliikennettä kaupungissamme. Suunnitelmat
tehdään jäykästi nollasummaperiaatteella ja maksajiksi joutuvat sekä
metrolinjan ulkopuoliset alueet että syrjäseudut. Samalla lisätään
yksityisautoilua, mikä ei liene kenenkään tavoite.
Nuuksion ja Karhusuon
seudun asukasyhdistykset tekivät linjan 238 säilyttämisen puolesta paljon töitä
ja linjaa puoltavan adressin allekirjoitti 1650 asukasta. Tällä ei ollut
vaikutusta. Näyttääkin siltä, että Leppävaaran yhteyden typistämisellä rahoitetaan
tiheämmät linjan 245 vuorot kansallispuistoon, joka pahimmillaan tukkeutuu
yksityisautoista. Lisävuorot sopivat varmaan Espoolle, joka on investoinut
Haltiaan kymmeniä miljoonia. Lopulta laskun maksavat kuitenkin kehäkolmosen
takana asuvat koululaiset, nuoret, vanhukset ja muut asukkaat, joilla ei ole
ajokorttia ja autoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti