Espoo konserniin kuuluu lähes 30 kokonaan omistettua
osakeyhtiötä (esim. Länsimetro Oy, Espoon Asunnot Oy ja Espoon Sairaalat Oy) ja
joukko yhtiöitä, joissa Espoo on osakkaana. Lisäksi Espoo kuuluu 9
kuntayhtymään (esim. HSL ja HSY) ja kolmeen säätiöön. Espoo-konserni on siis
valtavan suuri ja monia merkittäviä asioita on siirretty yhtiöiden
hoidettavaksi.
Espoon valtuustossa hyväksyttiin 12.12.
omistajapolitiikan linjaukset ja konserniohjeet. Kumpikin asiakirja oli minusta
kevyt ja oppikirjamainen. En usko, että ne muuttavat mitään. Esitin kummankin
palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Ei kannata hyväksyä linjauksia ja
ohjeita, jos ne eivät johda nykyistä parempaan tilanteeseen.
Muutokseen on selvästi tarvetta, kuten
tarkastuslautakunnan puheenjohtajakin totesi: Omistajaohjauksen ja valvonnan
pitää toimia nykyistä paremmin.
Yritin arvioida etenkin konserniohjetta siitä
näkökulmasta, päästäänkö sen avulla paljon julkisuudessa olleen Länsimetron
osalta parempaan tilanteeseen:
Konserniohjeen
mukaan konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus ja sen konsernijaosto,
kaupunginjohtaja, toim-alajohtajat, rahoitusjohtaja ja liiketoimintajohtaja. Länsimetro
Oy:n osalta tämä tarkoittaa sitä, että Espoon teknisen toimen toimialajohtaja
Olli Isotalo ja rahoitusjohtaja Ari Konttas kuuluvat Espoon konsernijohtoon ja
vastaavat muun ohella Länsimetro Oy:n valvonnasta. Samaan aikaan he ovat Länsimetro
Oy:n hallituksen puheenjohtajana ja jäsenenä osakeyhtiölain mukaan velvolliset
edistämään vain Länsimetro Oy:n etua.
Konserniohjeissa kiinnitetään aivan oikein huomiota siihen, että
virkamiehen ja hallituksen jäsenten roolit eivät saisi sekoittua
omistajaohjauksessa. Ohjeessa pitäisi kuitenkin olla tältä osin selvä linjaus, jonka
mukaan konsernijohtoon kuuluva ei saa toimia konserniyhtiön hallituksessa.
Minun on vaikea edes kuvitella tilannetta, jossa muu konsernijohto puuttuisi
Olli Isotalon ja Ari Konttaksen toimintaan.
Konserniohjeen
mukaan konsernivalvonnan järjestämisestä vastaa koko konsernijohto. Pahimmillaan yhteinen vastuu johtaa siihen,
että kukaan ei ota siitä vastuuta. Esimerkiksi omistajapolitiikan linjauksessa
todetaan, että tavoitteiden toteutuminen raportoidaan säännöllisesti
konsernijaostolle ja tarvittaessa myös valtuustolle. Sille, jolle raportoidaan,
syntyy vastuu myös päättää siitä, onko raportoinnin perusteella ryhdyttävä
toimenpiteisiin. Konserniohjeessa vastuutahon pitäisi olla yksiselitteinen.
Konserniohjeen
mukaan konsernivalvonta tarkoittaa yhtiön tuloksellisuuden ja taloudellisen
aseman seurantaa, analysointia ja raportointia. Riskienhallinnan osalta
rajoitutaan kuitenkin vain seuraamaan sen toimivuutta.
Riskienhallinnan osalta on syytä palauttaa mieleen vuonna 2014
tehdyt kaksi tärkeää päätöstä, joilla linjattiin kaupunginhallituksen ja
valtuuston roolit:
Kaupunginhallitus hyväksyi silloin Kaupunkikonsernien
riskienhallintapolitiikan. Näiden linjausten mukaan kaupunginhallitus vastaa
riskienhallinnan asianmukaisesta järjestämisestä sekä ohjaa ja valvoo
riskienhallinnan toimeenpanoa ja riittävyyttä. Valtuuston on mm. osoittaessaan
resursseja ja tehdessään päätöksiä edellytettävä riittävää riskienhallintaa.
Tytäryhtiöiden on raportoitava kaupungille merkittävistä riskeistä sekä
riskienhallintansa toimivuudesta ja riittävyydestä.
Valtuusto hyväksyi samana vuonna Länsimetron
rahoitusta koskevan päätöksen yhteydessä neuvottelukunnan yksimielisen
kannanoton, jonka mukaan valtuusto edellyttää, että hankkeen riskinhallinnasta,
kustannusten kehittymisestä sekä pitkän aikavälin vaikutuksista kaupungin
käyttötalouteen raportoidaan valtuustolle säännöllisesti.
Minusta nämä vuonna 2014 tehdyt päätökset olivat
hyviä. Silloin niitä pidettiin tarpeellisina, koska riskienhallinta ja valvonta
ei siihen asti ollut taloudellisten riskien osalta riittävää.
Konserniohjeissa
pitäisikin tuoda selvästi esille vuonna 2014 tehdyt päätökset riskienhallinnasta eli kaupunginhallitus vastaa
riskienhallinnan asianmukaisesta järjestämisestä sekä ohjaa ja valvoo
riskienhallinnan toimeenpanoa ja riittävyyttä. Valtuustolle
pitäisi ohjeen mukaan raportoida säännöllisesti konserniyhtiöiden riskinhallinnasta, kustannusten
kehittymisestä sekä pitkän aikavälin vaikutuksista kaupungin käyttötalouteen.
Konserniohjeeseen olisi näin koottu yhteen myös
riskienhallinnan periaatteet. Esimerkiksi Länsimetron rakentaminen jatkuu vielä
vuosia, minkä vuoksi on tärkeää, että ohjaus, seuranta ja valvonta ovat
kunnossa ja vastuut selvät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti