Valtuustossa käsiteltiin 15.5.2023
tarkastuslautakunnan laatimaa arviointikertomusta vuodelta 2022. Tärkeä paperi,
josta saa hyvää tietoa Espoon viime vuoden toiminnasta.
Espoon
rahastoista
Kuntalain mukaan
tarkastuslautakunnan tehtävänä on muun ohella arvioida, onko kunnan toiminta
järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikertomuksessa tuodaan
esille, että kaupungilla on sijoituksia 800 miljoonaa euroa ja viime vuonna
niistä syntyi tappioita yli 70 miljoonaa euroa. Johtopäätöksenä todetaan vain,
että vuosi 2022 oli sijoitusmarkkinoilla erittäin epävarma.
Arviointikertomuksesta ilmenee,
että kaupungin suurimman rahaston tarkoituksena on varmistaa kaupungin
peruspalveluinvestointien ja maanhankinnan rahoitusta pitkällä aikavälillä.
Sitä ei tuoda esille, että rahaston tuotot pitäisi käyttää investointien ja
maanhankinnan rahoitukseen. Näitä tuottoja on kertynyt nimellisesti noin 300
miljoonaa euroa ja niistä on käytetty vain noin 30 miljoonaa euroa. Lautakunta
ei ota kantaa siihen, onko tarkoitus saavutettu ja tuotot käytetty sääntöjen
mukaisesti.
Peruspalvelujen ja
maanhankinnan investointirahastossa on siis lähes 700 miljoonaa euroa. Sen
kokoa voi verrata Espoon verotuottoihin, joita arvioidaan kertyvän tänä vuonna
saman verran eli 700 miljoonaan euroa. Rahaston viime vuoden lähes 70 miljoonan
tappio vastaa kahden vuoden Take-säästöjä (Espoon viisi vuotinen säästöohjelma,
jota minä en kannata). Rahastojen osalta puhutaan siten talouden kannalta
merkittävästä asiasta, mikä olisi vaatinut myös tarkastuslautakunnalta vähän
jämäkämpää otetta.
Olen moneen kertaan puhunut
valtuustossa rahaston tuottojen käyttämisestä espoolaisten hyväksi. Minulle on
todettu, että on edullisempaa ottaa lainaa, kuin käyttää omia rahoja kuntalaisten
hyväksi.
Vuonna 2020 esitin valtuustolle
hyväksyttäväksi toivomuksen, jonka mukaan valtuustolle tuotaisiin selvitys
siitä, koska tuottoja aletaan käyttää rahaston sääntöjen tarkoittamalla tavalla
ja, niistä kriteereistä ja oletuksista, joilla kaupunginjohtaja voi päätyä
siihen, että lainanotto on edullisempaa kuin rahastojen käyttö. Valtuuston
enemmistö ei hyväksynyt toivomustani, mutta itse näen, että nykyisellä
korkotasolla ja tässä maailmantilanteessa toivomukseni on entistä ajankohtaisempi.
Sijoittaminen ei ole kunnan
ydintoimintaa.
Esitinkin, että
tarkastuslautakunta ottaisi seuraavassa kertomuksessaan Espoon rahastot
erilliseksi arviointikohteeksi.
Työttömyyden
hoitamisesta ja sakkomaksuista
Suomessa valtio ja kunnat rahoittavat
työttömyyden perusteella maksetun työmarkkinatuen. Valtio rahoittaa työttömyyden
300 ensimmäistä päivää ja sen jälkeen valtio ja työttömän kotikunta rahoittavat
työmarkkinatuen puoliksi 1 000 päivään asti, minkä jälkeen kotikunnan
osuus suurenee 70 %:iin.
Työtön saa tätä tukea viideltä
päivältä viikossa 37,21 euroa/päivä.
Espoossa pitkäaikaistyöttömyys
ei hellitä. Tilinpäätöksen mukaan vuonna 2022 pitkäaikaistyöttömiä oli 5 051,
mikä on 47 % enemmän kuin kolme vuotta aikaisemmin. Espoon työttömyysaste oli
8,7 %.
Sitkeän pitkäaikaistyöttömyyden
vuoksi Espoo joutuu maksamaan Kelalle työmarkkinatuen kuntaosuutta eli ns.
sakkomaksuja. Vuonna 2022 näitä maksuja maksettiin 28 milj. euroa, 3,3 milj.
euroa enemmän kuin budjetissa arvioitiin. Vuosina 2016–2022 eli seitsemän
vuoden aikana Espoo on maksanut näitä sakkomaksuja yhteensä 163,9 milj. euroa,
joka vuosi entistä enemmän. Vuoden 2025 TE-palvelujen uudistuksessa näyttää
siltä, että Espoon vuosittainen sakkomaksu nousee lähes 50 miljoonaan euroon
eli kustannukset nousisivat 75,4 prosenttia ellei, espoolaisia onnistuta
työllistämään.
Olen puhunut valtuustossa
aikaisemminkin siitä, että sakkomaksujen sijaan rahat pitäisi käyttää
espoolaisten työttömien työllistämiseen.
Espoossa on Työllisyyden
kuntakokeilu Työllisyys Espoo ja Omniassa kaksi osaamiskeskusta, joiden
toiminnat vaikuttavat lautakunnan mukaan tuloksellisilta ja
tarkoituksenmukaisilta.
Espoossa on myös Elinkeinojen
ja työllisyyden kehittämisrahasto, jonka tarkoituksena on edistää
elinkeinotoiminnan edellytyksiä ja sitä kautta työllisyyttä Espoossa.
Rahastossa on lähes 33 miljoonaa euroa.
Espoossa on myös Enter Espoo
Oy, jonka tavoitteena on saada lisää työpaikkoja, verotuloja ja kestävää kasvua
Espooseen sekä yhtiön kumppaneille.
En ymmärrä, miksi työllisyyttä
ei saada näillä toimilla parannettua, vaikka pääkaupunkiseudulla on
työvoimapula.
Olisikin tärkeää arvioida, onko
Espoossa paras mahdollinen rakenne työttömyyden hoitamisessa. Tulokset eivät
ainakaan vakuuta. Vuoden 2025 alussa vastuu työttömyyden hoidosta siirtyy
Espoolle, joten nyt olisi hyvä selvittää kokonaisuuden toimivuus ja
vaikuttavuus.
Hyvinvoinnista
Tämän vuoden alusta sosiaali-
ja terveyspalvelut, opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä kouluterveydenhuollon
palvelut siirtyivät hyvinvointialueille. Espoon palvelut siirtyivät
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, yhdessä 10 kunnan kanssa.
Vastuu hyvinvoinnista jäi kuitenkin osittain kuntien
vastuulle. Lain mukaan kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä
siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.
Kunta tekee tätä ennalta ehkäisevää hyvinvointityötä varhaiskasvatuksessa, opetuksessa,
nuorisopalveluissa, kirjastoissa ja muilla kulttuuripalveluilla,
vapaa-ajantoiminnalla ja liikuntapalveluilla.
Kuntia
kannustetaan HYTE-kertoimella. Tämä tarkoittaa, että kunta saa sitä enemmän valtionosuutta,
mitä enemmän se edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä.
Minusta
HYTE-kerroin ja tulosten mittaaminen vaikuttaa vähän epämääräiseltä, samoin Espoon
organisaatio. Vastuu on nimittäin itse kaupunginjohtajalla ja työrukkasina ovat
kaupunginhallitus ja konsernihallinto.
Erityisesti
minua huolestuttaa koulujen tilanne, kun psykologit, kuraattorit ja kouluterveydenhuolto
on siirretty hyvinvointialueen vastuulle. Miten työnjako hoituu ja kuka lopulta
vastaa koululaisten hyvinvoinnista.
Lasten ja nuorten
mielenterveyspalvelujen parantamisesta puhutaan paljon. Espoon tarkastuslautakunnan
arviointikertomuksesta (sama kerrotaan myös HUSin tarkastuskertomuksessa) kuitenkin
paljastuu, että palvelut ovat edelleen (siis olleet jo vuosia) pirstaleiset,
hoitovastuut osin epäselvät, toimivat hoito- ja palveluketjut puuttuvat tai
ovat kuntakohtaisia ja palveluihin pääsyssä on viivettä. Nuorten lievien ja
keskivaikeiden mielenterveysongelmien hoidolle ei ole selkeää vastuutahoa.
Lastensuojelulaitoksissa
asuvien psykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten palveluista vastaavien roolit
ovat epäselvät ja yhteistyön käytännöt vielä puutteellisia. Nuorten
päihdehoidon järjestelmä pääkaupunkiseudulla on pirstaleinen.
On hyvä ja
tärkeää, että tarkastuslautakunta tuo ongelmat esille. Kaikki poliitikothan
vaativat palvelujen parantamista ja keinona nähdään aina rahan lisääminen. Näin
myös HS 16.5.2023 vieraskynässä Sixten Korkman, jonka mukaan mielenterveyspalvelujen
saatavuuden parantaminen vaatii menojen lisäämistä.
Minäkin
aloittaisin palvelujen parantamisen selkeyttämällä ensin lainsäädäntöä ja
vastuita. Oma näkemykseni on, että rahan lisääminen ei korjaa tilannetta. Vastuut
ja hoitoketjut täytyy ensin laittaa kuntoon.
Tarkastuslautakunta
kommentoi myös Espoon perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen palveluverkkoa. Lautakunta
tyytyy toteamaan Espoon Take-säästöohjelman linjauksen, että ”palveluverkkoa kehitetään
tavoittelemalla nykyistä suurempia kouluyksiköitä, joiden etuina nähdään
joustavammat opetusryhmät, laajempi kieli- ja valinnaisainetarjonta sekä
mahdollisuus tukea oppilaita ja opiskelijoita eri lahjakkuusalueilla. Suuremmat
kouluyksiköt parantavat myös opiskeluhuollon palveluita sekä erityisen tuen ja
kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen järjestämisen mahdollisuuksia. Samalla
tavoitellaan pienempiä vuokra- ja toimintokustannuksia. Oppilaskohtaiset
kustannukset ovat isossa kouluyksikössä pienemmät ja erikoisluokkatilojen
käyttöaste parempi kuin pienessä koulussa”.
Lautakunta toteaa
saman linjauksen myös varhaiskasvatuksen osalta eli ”palveluverkkoa kehitetään
kasvattamalla päiväkotien yksikkökokoa ja luopumalla epätarkoituksenmukaisista
ja pienistä varhaiskasvatustiloista. Näin hillitään kustannusten kasvua,
lisätään tilojen käytön joustavuutta sekä toiminnan laatua”.
On hyvä, että
tarkastuslautakunta tuo esille erilaisia ongelmia.
En
ymmärrä, miten lautakunta voi todeta ilman mitään näyttöä tai analyysia, että
suuret koulut ja päiväkodit parantavat palveluja ja hillitsevät kustannuksia. Voi
tietysti pitää itsestään selvänä, että 1 000 oppilaan koulu ja 40 oppilaan
luokat pienentävät tilakustannuksia. Kehittämisestä, eikä ainakaan hyvinvoinnin
lisäämisestä, tässä ei ole kysymys.
Itse
kannatan pieniä lähikouluja ja kirjastoja, mielellään koulujen yhteydessä. Näin
kouluihin ja kirjastoihin päästään kävelemällä tai pyörillä. Näin luodaan turvallista
hyvinvointia.
Lopuksi kouluruuasta
Esitin helmikuussa
valtuustossa, että Espoo satsaisi vähän enemmän (nyt reilut 2 euroa/ateria) päiväkotien
ja koulujen ruokaan. Terveellinen ja maistuva ruoka on minusta tärkeä osa
lasten ja nuorten hyvinvointia, mikä on yksi kaupungin tulostavoitteista. Tehtäisiin
Espoosta edelläkävijä, jossa jokainen koululainen haluaa syödä hyvänmakuisen ja
terveellisen kouluaterian joka päivä. Siihen meillä nimittäin on varaa, koska
vuonna 2022 Espoon tulos oli 244,8 miljoonaa euroa ylijäämäinen.
En saanut valtuustossa
kannatusta kuin muutamalta valtuutetulta. Asia on kuitenkin tärkeä eikä sitä
kannattaisi haudata. Viimeisessä Länsiväylä-lehdessä nimittäin usea espoolainen
koululainen vaati kouluihin parempaa ruokaa. Kuunneltaisiin tässä kuntalaisia!