Aluksi kuitenkin muutama
sana vielä eläkkeiden ja palkkojen verotuksen eroista. Vertasin edellisessä
blogissani eläkkeellä olevan ja yli 53 -vuotiaan työssä käyvän verotuksen
eroja. Päädyin siihen, että verotuksessa ei ole eroa. Lopputulos olisi vähän
erilainen, jos olisin verrannut vaikka 30 -vuotiaan ja eläkkeellä olevan 65
-vuotiaan verotusta. Palkkojen verotus on tällöin kevyempää, koska osa
verotuksen yhteydessä perittävistä maksuista vaihtelee iän perusteella. Esim.
työeläkemaksu (ja vastaavasti myös eläkekertymä) on 53 – 62 -vuotiailla 1,5
prosenttiyksikköä suurempi kuin muilla.
Vuonna 2017 voimaan
tulleet kiky-sopimuksen mukaiset muutokset kiristivät palkansaajan
eläkemaksuja, mutta tätä kompensoitiin ansiotulojen verotuksen kevennyksellä, mikä
tietysti koski myös eläkkeitä.
Suuri kuva siis on, että
eläkkeiden ja palkkojen verotuksessa erot ovat pieniä ja eri suuntiin meneviä.
Erilaisten vähennysten ja maksutasojen vuoksi verotus on lisäksi vaikeasti
ymmärrettävää. Oikeudenmukaisuuden kannalta tämä on huono asia.
Suuremman huomion veroblogissani
olisi ansainnut se, että työttömän saaman päivärahan verotus on selvästi
kireämpää kuin palkkatulojen verotus. Jos työtön saa kuukaudessa 1 000
euroa, veroa menee 21 %. Vastaavan suuruisesta palkkatulosta maksetaan
kunnallisveroa vain 8,5 %. Demaritkin ovat pitäneet tätä oikeudenmukaisena ja
uskoneet, että työtöntä kannustetaan näin töihin. Horisontaalisen
oikeudenmukaisuuden kannalta tämä on kuitenkin väärin. Minä en usko
kannustavuteen. Luulen, että suurin osa työttömistä ei edes tiedä, että
työtulovähennyksen vuoksi verotus kevenisi, jos menisi töihin. Sitä paitsi,
kuinka moni pystyy edes valitsemaan, jos työpaikkoja ei edes ole.
Eläkkeiden tasosta
Pitkällä aikavälillä työntekijöiden
palkkojen kehityksen pitäisi noudattaa tuottavuuden kasvua. On oikeus ja
kohtuus, että osa yrityksen tuloksesta ”sataa työntekijöiden laariin”.
Pitäisikö eläkkeiden nousta
samaa tahtia kuin palkkojen? Tästä on varmasti erilaisia näkemyksiä, mutta minusta
on oikeudenmukaista, että eläkkeiden ostovoimasta pidetään huolta. Kun hinnat
nousevat, eläkkeet nousevat. Alla olevan laskelman on tehnyt tutkija Sami
Grönberg eduskunnan tietopalvelusta. Siinä listataan ensin vuoden 2016 brutto-
ja nettoeläkkeet, sitten samat tiedot vuodelta 2017 ja viimeisessä sarakkeessa on
ostovoiman muutos:
|
|
||||
Bruttotyöeläke, €/kk
|
Nettokokonaiseläke, €/kk
|
Bruttotyöeläke, €/kk
|
Nettokokonaiseläke, €/kk
|
Ostovoiman muutos, %
|
|
0
|
767
|
0
|
760
|
-2,0%
|
|
500
|
906
|
504
|
902
|
-1,6%
|
|
1 000
|
1 061
|
1 007
|
1 061
|
-1,2%
|
|
1 500
|
1 266
|
1 511
|
1 276
|
-0,4%
|
|
2 000
|
1 578
|
2 014
|
1 595
|
-0,2%
|
|
2 500
|
1 900
|
2 518
|
1 924
|
0,0%
|
|
3 000
|
2 168
|
3 021
|
2 199
|
0,2%
|
|
3 500
|
2 444
|
3 525
|
2 471
|
-0,1%
|
|
4 000
|
2 714
|
4 028
|
2 753
|
0,2%
|
|
4 500
|
2 970
|
4 532
|
3 021
|
0,5%
|
|
5 000
|
3 226
|
5 035
|
3 281
|
0,5%
|
|
5 500
|
3 482
|
5 539
|
3 541
|
0,5%
|
|
6 000
|
3 738
|
6 042
|
3 802
|
0,5%
|
|
6 500
|
3 945
|
6 546
|
4 016
|
0,6%
|
|
7 000
|
4 149
|
7 049
|
4 226
|
0,6%
|
|
7 500
|
4 354
|
7 553
|
4 436
|
0,7%
|
|
8 000
|
4 558
|
8 056
|
4 646
|
0,7%
|
|
8 500
|
4 763
|
8 560
|
4 856
|
0,7%
|
|
9 000
|
4 968
|
9 063
|
5 066
|
0,8%
|
|
9 500
|
5 172
|
9 567
|
5 276
|
0,8%
|
|
10 000
|
5 377
|
10 070
|
5 485
|
0,8%
|
|
Taulukosta näkyy
selvästi, että tänä vuonna pienten eläkkeiden ostovoima heikkenee ja suurten
paranee. Tämä on väärin. Ongelmaa ei kuitenkaan voida korjata taitetun indeksin
muuttamisella, vaan luopumalla vähintään takuueläkkeiden väliaikaisesta leikkaamisesta.
En siis kannata
demareiden puoluekokouksessakin keskusteluun tulevaa taitetun indeksin
muutosta. Minusta eläkkeitä voidaan jatkossakin tarkistaa vuosittain
indeksillä, jossa kuluttajahintojen paino on 80 % ja palkkojen 20 %. On tärkeää varmistaa, että eläkemaksuja ei jatkossa
jouduta nostamaan. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että nuoretkin saavat aikanaan
eläkkeitä sen verran, että pärjäävät.
Kaksi huolta minulla on
eläkkeiden osalta: Miten estetään eläkeläisten köyhyys ja miten huolehditaan
siitä, että pätkätöitä tekeville nuorille kertyy riittävästi eläkettä.
Eläkeläisten
köyhyydestä ja köyhyydestä yleensä
On hienoa, että jokainen
Suomessa asuva on vuodesta 2011 lähtien ollut lain nojalla oikeutettu
takuueläkkeeseen, jos eläke ei muutoin riitä kohtuulliseen toimeentuloon.
Takuueläke maksetaan valtion varoista ja se on tänä vuonna 760,26 euroa
kuukaudessa. Vuonna 2016 takuueläke oli 6,69 euroa suurempi ja vuonna 2018 se
on taas noin 8 euroa suurempi. En ymmärrä tällaista poukkoilua eikä siihen löydy
perusteluja hallituksen esityksestä.
Takuueläkkeitä koskevaa lakia
säädettäessä arvioitiin, että takuueläkkeen saajia olisi noin 120 000 ja
siihen menisi noin 100 miljoonaa euroa valtion varoja. Vuoden 2015 tilastojen
mukaan takuueläkkeen saajia oli noin 100 000, suurin osa naisia. Minusta
on huolestuttava tieto, että peräti puolet takuueläkkeen saajista on alle
60-vuotiaita ja 13 % alle 30 -vuotiaita.
Minusta demareiden
pitäisi linjata, että me huolehdimme takuueläkkeen saajista, mutta myös ylipäätään
köyhistä sekä liian nuorena pienen työkyvyttömyyseläkkeen varaan jääneistä.
Heille meidän tulisi varmistaa säällinen elämä.
Nuorethan ratkaisevat itse millaista eläkettä saavat. Jos nuoret eivät tee lapsia niin huoltosuhde heikkenee ja heidän eläkkeitään silloin leikataan
VastaaPoistaTai jos nuorten lapset päättävät, etteivät enää maksa vanhempiensa eläkkeitä niin taas leikataan
Eläke on vain huoltovelvoitteen ulkoistamista ja eläkken taso määräytyy, mitä lapset haluavat maksaa ulkoistuksesta
Jotkut voivat valita, suuri osa ei voi.
VastaaPoista