sunnuntai 9. helmikuuta 2014

TALOUDEN TASAPAINOA JA TUOTTAVUUTTA



Espoossa valmistellaan talouden tasapainotus- ja tuottavuusohjelmaa. Valmistelusta ei ole juuri saatu tietoja tai taustamateriaalia. Valtuusto kokoontuu kuitenkin ensi viikolla kaksipäiväiseen seminaariin miettimään linjauksia.


Kaupunginjohtajan mukaan ohjelman tavoitteet voi niputtaa kolmeen osaan:

Ensimmäisenä tavoitteena on lisätä tuloja. Espoossa on Kauniaisten jälkeen Suomen alhaisin veroprosentti, mutta kokoomus ei halua nostaa veroja. Jäljelle jää siis maksujen korottaminen. Minusta maksuja pitäisi pikemminkin alentaa tai poistaa ne kokonaan, kuten terveyskeskusmaksu. Palaan tähän blogini lopussa.


Toisena talousohjelman tavoitteena on tukea elinkeinopolitiikkaa ja työllisyyttä. Tässä kaupunginjohtaja puhuu tulopohjasta ja veroperusteista, mutta ei avaa asiaa sen enempää.

Kolmantena tavoitteena on tuottavuuden parantaminen. Tästä vallitsee laaja yksimielisyys. Kukapa ei kannattaisi tuottavuuden parantamista. Vastustus herää yleensä siinä vaiheessa, kun yleisesti hyväksytty tavoite konkretisoidaan käytännön toimenpiteiksi.

Voiko luottamusmies tasapainottaa kaupungin taloutta?

Oma käsitykseni on, että se on todella vaikeaa. Espoo on suuri kaupunki ja suuria ovat sekä menot että tulot. Väkeä on töissä lähes 14 000 ja investointeihin laitetaan vuosittain satoja miljoonia. Suurin osa menoista on lakisääteisiä ja ne on pakko hoitaa. Minkä tästä kokonaisuudesta voi nostaa kehittämisen kohteeksi?

Minä satsaisin investointeihin, joissa liikkuvat suuret rahat. Metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen on nostettu Espoon kärkihankkeeksi. Vuonna 2011 sen arvioitiin maksavan 400 miljoonaa euroa, nyt arvio on kaksinkertaistunut. Valtion osuus on enintään 30 prosenttia kustannuksista, joten Espoo vastuulle jää satojen miljoonien investointi, jos hanke toteutetaan.

Liikenneinvestoinneista on periaatteessa sovittu ylikunnallisesti. Vuonna 2011 päätettiin Helsingin seudun liikennejärjestelmä HLJ:stä, vuonna 2012 Suomen hallitus linjasi hankkeet Liikennepoliittisessa selonteossa ja samana vuonna hyväksyttiin maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisohjelma MAL 2012 – 2015. Metron jatke ei näissä suunnitelmissa ollut kärkijoukossa. Edellä ovat mm. Pisararata ja Kehä III:n parantaminen. Vaikka Espoo toteuttaisi metron jatkeen lainarahalla, kysymys on siitä, mihin Espoo käyttää rahojaan.


Tasapainotusohjelmassa tuskin päätetään laittaa investointihankkeita jäihin, vaikka näin voitaisiin pienentää menoja. Investoinnit voidaan aina todeta elinkeinopoliittisesti välttämättömiksi. Toisaalta koulukorjauksien soisi nousevan keskusteluun, vaikka ne tarkoittavat aina menojen lisäämistä. Oli talouden tilanne mikä tahansa, koulurakennukset pitää laittaa kuntoon. Kuten totesin edellisessä blogissani, korjaukset tehdään nyt turhan kalliisti.

Mitä jää lopulta käteen? Suurin pelkoni on, että ryhdytään lyhytnäköisesti nostamaan maksuja. Otan esimerkiksi terveyskeskusmaksun. 

Yleensä julkisista maksuista

Lakisääteiset julkiset palvelut voivat olla maksuttomia tai niistä maksetaan kiinteä taikka tuloihin perustuva maksu. Maksuperusteet vaihtelevat ja maksujen sosiaali-, terveys- ja rahoituspoliittiset tavoitteet voivat olla epäselvät. Maksuilla on voitu tavoitella kuntien tulojen lisäämistä tai niillä on pyritty vaikuttamaan asiakkaiden tai potilaiden käyttäytymiseen. Maksuilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä palvelun tuottamiskustannuksiin.


Maksujen ohjausvaikutuksen ja niiden kokonaisvaikutusten seuranta on asiakkaan näkökulmasta jäänyt vähälle huomiolle. Asiakas voi joutua maksamaan samasta sairaudesta kunnalle, perusterveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon kuntayhtymälle ja erikseen vielä lääkkeistä. Vaikea sanoa, paraneeko tilanne kunta- ja soteuudistuksella tai laitoshoidon vähentämisellä.


Maksujen yhteenlaskettu omavastuu voi olla merkittävä ja hallintokulut huomattavat.


Erityisesti terveyskeskusmaksusta

Jos voisin, poistaisin terveyskeskusmaksun, kuten Helsingissä päätettiin vuosi sitten. Helsinkiläisten mukaan maksun poistamisesta ei ole syntynyt mitään ongelmia.

Espoossa maksun poistaminen vähentäisi maksutuloja 1,6 miljoonaa euroa. Maksusta on kuitenkin vapautettu useita ryhmiä ja osa maksuista maksetaan toimeentulotuesta, todellinen maksukertymä on vuodessa noin 1 miljoona, riippuen vähän laskutavasta.

Palautetaanpa mieleen terveyskeskusmaksun historia. Vuonna 1992 Ahon porvarihallitus teki periaatepäätöksen toimenpiteistä julkisen talouden tasapainon parantamiseksi. Tämän perusteella Suomessa otettiin vuoden 1993 alusta käyttöön terveyskeskusmaksu. Siihen asti useimmat terveyskeskuksen palvelut olivat olleet maksuttomia palvelujen käyttäjälle. Valtion ja kuntien talous haluttiin näin pelastaa pienituloilta perittävällä terveyskeskusmaksulla.

Hallitus perusteli maksuja vain julkisen talouden näkökulmasta. Mitään terveyspoliittisia perusteluita hallitus ei edes yrittänyt esittää. Eduskunnassa asiasta keskusteltiin laajemmin ja maksun vastustajia löytyi etenkin demareiden ja vasemmistoliiton joukoista.

Demarit perustelivat vastustaan sillä, että jo Forssan vuoden 1903 puoluekokouksessa sosialidemokraatit vaativat perusterveydenhuollon maksuttomuutta. Maksua pidettiin veronluonteisena rasituksena ja hallinnollisesti hankalana. Terveyskeskusten tärkeimmäksi tehtäväksi ei enää muodostuisikaan potilaitten tutkiminen ja hoitaminen, vaan heidän rahastamisensa. Jos sairauksia ei havaita varhaisessa vaiheessa, niiden myöhempi hoitaminen voi käydä kalliiksi ja lisätä erikoissairaanhoidon kustannuksia. Terveyskeskusmaksu saattaa vaikuttaa mm. siten, että monet heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevat ihmiset vähättelevät sairauksiaan eivätkä hakeudu ajoissa hoitoon. Eduskunnassa pelättiin, että lyhytnäköisillä säästötoimenpiteillä aiheutetaan tosi asiassa pitkällä aikavälillä säästöjen sijasta mittavia kustannuksia ja lisääntyvää palvelutarvetta erikoissairaanhoidossa.



Vuonna 1992 hallituspuolueiden porvarikansanedustajat perustelivat terveyskeskusmaksun käyttöönottoa maksun pienuudella, tarpeella karsia ns. turhien käyntien määrää sekä potilaiden omavastuun lisäämisellä.

Eduskunnassa kuultujen asiantuntijoiden mukaan sairastavuus vaihtelee sosiaaliryhmittäin. Terveyskeskuskäynneistä kaksi kolmasosaa kohdistui potilaisiin, jotka kävivät lääkärissä yli kolme kertaa vuodessa mm. pitkäaikaissairauden vuoksi ja olivat näin jatkuvan lääkärihoidon tarpeessa. Maksurasitteen siirtymisen kansalaisille pelättiin johtavan siihen, että erityisesti heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevat ihmiset laiminlöisivät terveytensä ja sairauksiensa hoitamisen. Hoitoon hakeutuisivat entistä vähemmän ne, jotka palveluja eniten tarvitsisivat. Sairastavuuden sosiaaliryhmittäisten erojen pelättiin kasvavan maksun käyttöönoton myötä.

Tutkimusten mukaan ns. turhia käyntejä oli vain 1-3 prosenttia käynneistä. Näiden ongelmien ei uskottu poistuvan maksun käyttöönotolla.

Mikäli käyntien ohjausta tarvitaan, se voitaisiin parhaiten toteuttaa palvelurakennetta kehittämällä. Maksun vastustamista perusteltiin myös sillä, että taloudellisen laman aiheuttamat vaikeudet, korkea työttömyys ja pelko työpaikan menetyksestä olivat jo vähentäneet terveyspalveluihin hakeutumista.

Mikä on tilanne tänä päivänä?

Ne epäilyt, jotka esitettiin maksun käyttöön oton yhteydessä kaksikymmentä vuotta sitten, ovat edelleen ajankohtaisia. Terveyskeskusmaksun poistaminen (noin 1 miljoona) ei juuri heilauta Espoon taloutta, mutta ihmisten kannalta sillä olisi merkitystä. Tuhannen taalan kysymys on se, miten palvelurakennetta pitäisi kehittää, jotta kaikki ihmiset saavat tarvitsemansa hoidon, mutta kustannukset pidetään kurissa. Tähän kunnallisen luottamusmiehen taidot tuskin riittävät, vaan tarvitaan oikeaan osuvia lainmuutoksia.
























lauantai 25. tammikuuta 2014

MATKAILU AVARTAA



Espoon kaupunginhallitus ja joukko virkamiehiä kävi tutustumassa Stora Enson puurakentamiseen Englannissa. Sinänsä hassua, että piti matkustaa sinne asti, mutta Suomessa ei kuulemma ole kaupunkipuurakentamista tai sen vaatimaa osaamista. Ainakaan vielä.
 
Puuelementtirakentamisesta

Stora Enso tuottaa itävaltalaisesta (!) puutavarasta suuria (4 m kertaa 20 m) ristiin liimattuja puu-elementtiä, jota voidaan valmistaa ja käyttää teollisesti. Tuote on ympäristöystävällinen eikä liimassa ole formaldehydiä. Myyntipuheiden mukaan elementti kestää kuumuutta paremmin kuin betoni ja teräs. Rakentaminen sujuu nopeasti isoista elementeistä.

Suomessa näitä elementtejä on käytetty vasta vähän. Ensimmäinen kohde oli Haltian luontokeskus. Vuonna 2016 valmistuu Helsingin Jätkäsaareen puuelementeistä tehty Wood City.
Bisnesidea vaatii riittävää määrää rakentamista ja sitä Stora Enso hakee mm. Englannista. Kysymys ei ole vain puisesta pintarakenteesta vaan myös puisesta rungosta. Puusta on tehty Kanadaan yli 8 kerroksisia taloja ja suunnitteilla on jopa 18 kerroksisia taloja. 

Englannissa koulurakentamisessa käytetään lisääntyvässä määrin puuelementtejä, koska se on halvempaa ja nopeuttaa rakentamista. Kumppanuushankkeet ovat yleisiä. Valtio maksaa koulurakentamisen kustannuksista 80 % ja osallistuu sopimusneuvotteluihin. Sopimukset ovat tiukkoja ja edellyttävät selkeitä säästöjä. Kunta kilpailuttaa esim. kaksi suurta yksityistä yrittäjää, jotka hoitavat sen jälkeen koko hankkeen. Yksityisinä yrityksinä ne eivät joudu kilpailuttamaan hankkeita hankintalain mukaisesti. Tällä mallilla koulujen rakentamista on nopeutettu 22 %:lla ja kulut ovat kasvaneet vain prosentilla. Toisaalta sopimus on riittävän suuri eli kattaa esim. 10 koulua ja viiden vuoden ylläpitovelvoitteen. Kumppanuushankkeissa tehdään tiivistä yhteistyötä koulujen, opettajien ja koulujen johtokuntien kanssa.

Meille kerrottiin, että yksi hyvä esimerkki rakentamisen tuotteistamisesta on IKEA:n BoKlok-konsepti. IKEA myy esimerkiksi 44 m2 asunnon 13 400 eurolla, johon liittyy valmiiksi neuvoteltu asuntolaina. Kuukausivuokra on 610 euroa ja asunto tulee näin maksettua 20 vuodessa. Malli on suunniteltu niin, että lähellä pitää olla päiväkoti ja bussipysäkki. Espoon Painiittyyn on suunnitteilla samantapaisia asuntoja Kotipuu-konseptilla.

Kouluista ja koulurakennuksista

Me tutustuimme kahteen puuelementeistä tehtyyn kouluun Manchesterissa. Kummassakin koulussa oli vajaa 500 oppilasta ja rakennukset pantiin pystyyn noin vuodessa. Suurin ihme oli rakennusten hinta; toinen maksoi 5 milj. puntaa (6 milj. euroa) ja toinen 7 milj. puntaa (8,4 milj. euroa). Vertailuna voi kertoa, että meidän alueen pienen paikalliskoulun (160 oppilasta) peruskorjauksen ja laajennuksen kustannusarvio on 29 milj. euroa. Koulu siis peruskorjattiin noin 10 vuotta sitten eli suuresta remontista ei voi olla kysymys.

Puuelementtejä koulun sisustuksessa
Rakentamisen halpuutta selitettiin puuelementtien käytöllä ja sillä, että Suomessa kouluihin pitää tehdä erilaiset perustukset ja lämmöneristys. Tärkein tekijä minun mielestäni on se, että valtio koulurakennusten päärahoittajana laittaa ehdottoman budjettirajoitteen. Annettua summaa ei voi ylittää ja kaikki osapuolet tietävät tämän. Espoossa (ja ehkä koko Suomessa) lähtökohtana näyttää pikemminkin olevan, että budjetit ylittyvät aina. Tällä asenteella ne myös ylittyvät!

Vaikka olimme tutustumassa koulurakennuksiin, pakostakin huomasi myös muuta mielenkiintoista. Ensimmäisessä koulussa 95 % koululaisista oli maahanmuuttajia, pakistanilaisia ja bangladeshilaisia. Opetusta on vain englanninkielellä. Vanhemmat, jotka haluavat antaa lapselleen esim. oman kielen tai kulttuurin opetusta, laittavat lapsensa koulun jälkeen tätä tarjoaviin kerhoihin. Toisessa koulussa oli valkoihoisia englantilaisen näköisiä lapsia koulupuvuissaan. Sattuma vai osoitus siitä, että erilaiset ihmiset haluavat/joutuvat asumaan eri alueilla. Koulujen väliset erot ovat kuulemma todella suuret, kilpailu on kovaa ja testejä tehdään usein. Englanti pärjää huonosti PISA-tutkimuksessa.

Englannissa lapset menevät kouluun viisivuotiaina ja koulu on maksuton. Terveydenhoito on ilmainen, mutta lounas maksaa 11 puntaa (13,3 euroa) viikossa. Köyhimmillä alueilla puolet lapsista syökin omia eväitä. Tavoitteena on, että lapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan jo ensimmäisellä luokalla.. Luokkahuoneet vaikuttivat suuremmilta kuin Suomessa (60 m2), toisaalta oppilasmäärä on 30 eli suurempi kuin Suomessa. Tietokoneita on paljon jopa päiväkodin puolella ja niitä myös käytetään paljon (mitään tuntirajoja ei aseteta lapsille!) Koulupäivä on klo 9 – 15, mutta aamu- ja iltapäivällä on maksullisia kerhoja, joihin kaikki halukkaat pääsevät. Päiväunia ei nukuta. 

Innovaatioista

Espoo pyrkii Euroopan innovaatiopääkaupungiksi ja osa porukastamme lähti Brysseliin kehumaan Espoota. Hyvin kehuikin, koska Espoo on nyt ainoana Pohjois-Euroopasta ehdolla tähän kunnia-asemaan. Kilpailun lopputulos selviää 10.3.2014 ja silloin valinta tehdään kuuden loppukilpailuun selvinneen välillä.
  
Me tutustuimme Lontoossa innovaatioihin hienoissa puitteissa parlamentin ylähuoneessa. Paikalla oli monenlaista asiantuntijaa mm. yliopistoista ja Suomen Tekesistä. Yhteenvetona viisaista keskusteluista voisi todeta, että innovaatioiden syntymiseen ei riitä, että on älykkäitä ihmisiä tai huipputeknologiaa. Tarvitaan moniosaajia, erilaisten ihmisten yhteistyötä, joustavia organisaatioita ja kykyä ymmärtää ihmisten tarpeita sekä saada heidät mukaan kehittämään palveluja. Teknologian avulla haetaan sitten parhaiten toimiva ratkaisu. Julkisilla palveluilla on keskeinen rooli hyvässä toimintaympäristössä. Ennen kaikkea tarvitaan innostusta ja intohimoa! Miten sitä kehitetään, siinäpä pähkinä purtavaksi.


Matkalla kohti ylähuonetta
Hieno, koristeellinen parlamenttirakennus