sunnuntai 2. syyskuuta 2012

MIKSI VASTUSTAN HISTAN RAKENTAMISTA



Tiedän, että on vähän hölmöä aloittaa uusi blogi nimellä arjen asiantuntija ja kirjoittaa ensimmäinen juttu Histasta. Aihe kiinnostaa loppujen lopuksi aika harvoja. Yritän pysyä tässä yleisesti kiinnostavassa näkökulmassa.

Kukaan ei ole eri mieltä siitä, että pääkaupunkiseudulle tarvitaan uusia, kohtuuhintaisia asuntoja. Yleensä kukaan ei halua niitä omalle alueelleen, ainakaan suuressa mittakaavassa. Näkymä omasta ikkunasta muuttuu, jos puiston tilalle tulee kivitalonseinä. Tämä on tuttua meille kaikille.

Yhä suurempi joukko kantaa kuitenkin huolta myös siitä, kuinka paljon kaupunkirakenne vaatii yksityisautoilua. Minä kuulun tähän koko ajan kasvavaan joukkoon. Tämä on suurin syy Histan vastustukseeni. Pientä kaupunkia ei pidä rakentaa ”ei minnekään”. Alueelle pitää olla junayhteys, jota  suurin osa asukkaista voi ja haluaa käyttää esimerkiksi työmatkoilla. Silloin homma toimii.


Histaa oltiin kuitenkin rakentamassa (siis 20 000 ihmiselle) luottaen siihen, että bussilla pääsee.  Uskottiin, että histalaiset eivät kulje henkilöautoilla, vaan busseilla. Tämä on puppua! Luotiin samalla vaikutelma siitä, että bussiliikenne on suurin piirtein ilmainen. Tämäkin on puppua, koska Espoo maksaa HSL:lle kaikki kustannukset, eikä bussiliikenteen organisointi ole halpa juttu.  Uskottiin myös, että valtio leventää Turunväylän ties kuinka monikaistaiseksi ja vieressä olevan Nupurintien neljäkaistaiseksi. Mitään varmuutta ei ole ollut missään vaiheessa mistään asiasta. Silti Espoon virkamiehet ja osa päättäjistä on vienyt hanketta eteenpäin kuin käärmettä pyssyyn.

Olen alusta lähtien vastustanut Histan rakentamista ilman rataa. Viime valtuustokaudella kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtajana tein kaikkeni asian eteen ja onnistuinkin hyvin. Radan rakentaminen sidottiin asumiseen. Olen siis enemmän kuin tyytyväinen, kun KHO kaatoi Histan rakentamiseen. Haudattakoon koko hanke pysyvästi. Keskitytään rakentamaan ensin ne junaratojen varret, joissa on valmiiksi asemakaavoitettuja alueita vuosikausien tarpeeseen. Sitten voidaan kaavoittaa loput ratojen ja metron varret. Asutus tulee näin oikeaoppisesti hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen eikä edellytä uusia investointeja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti