-------------------------------------------------
Antti Aarnio esitti Länsiväylässä (25.1.) hyviä ehdotuksia siitä, miten HSL:n
kaarimallia pitäisi kehittää. Olen samaa mieltä siitä, että kaikki Espoon
viisi aluekeskusta, myös Espoon keskus ja Espoonlahti, pitää sijoittaa
B-kaarelle.
HSL:n
päättämän kaarimallin rajoille löytyy kuitenkin perustelut.
Matkalippujen
hinnat perustuvat nyt kuntarajoihin. Suurin osa espoolaisista hankkii seutulipun
ja lyhyetkin kuntarajan ylittävät matkat ovat kalliita.
Kun aluetta
tarkastellaan kokonaisuutena, kuntien rajoihin perustuva hinnoittelu ei ole toimiva.
HSL:ssä selvitettiin erilaisia vaihtoehtoja, myös niin sanottua check in-check
out -mallia, jossa matkat veloitetaan matkan pituuden mukaan. Eri
vaihtoehdoista valittiin kaarimalli, jossa lipun hinta perustuu matkan
pituuteen laskettuna Helsingin keskustasta.
Helsingin kannalta kaarimalli on hyvä. Kuntaosuus pienenee, lippujen
hinnat eivät nouse, mutta matkustusalue laajenee merkittävästi. Helsingillä
onkin enemmistö HSL:n hallituksessa.
Espoon tilanne on huonompi. Kuntaosuus nousee noin 7 miljoonaa euroa
vuodessa, koska noin 150 000 espoolaista pääsee B-vyöhykkeelle ja
lipun hinnat puolittuvat. Mitä vähemmän matkustaja maksaa itse, sitä enemmän
maksaa Espoo. Noin 100 000 espoolaista on C-vyöhykkeelle ja lippujen
hinnat säilyvät nykytasolla. Ratkaisevaa ei kuitenkaan tule olemaan se, missä
asuu, vaan se, mistä nousee junaan tai bussiin. Tämän vuoksi B-kaarella
olevasta Koivuhovin asemasta tulee paljon suositumpi kuin C-kaarella olevasta
Espoon asemasta.
Espoon kuntaosuus on nyt noin 65 miljoonaa
euroa vuodessa ja kaarimallin vuoksi se nousee ensi vuonna yli 70 miljoonaan.
Jos Espoon keskus ja Espoonlahti olisivat myös B-vyöhykkeellä, se nostaisi kuntaosuutta
vielä 10–12 miljoonaa euroa vuodessa eli sitten oltaisiin jo reilusti yli 80
miljoonassa. Tähän Espoolla ei ole ollut haluja, koska Länsimetro tulee joka
tapauksessa nostamaan sekä matkalippujen hintaa että kuntaosuutta.
Kannatan joukkoliikennettä. Länsimetron
rakentaminen Matinkylään maksaa Espoolle lähes miljardi euroa. Kaarimallista
hyötyvät ne espoolaiset, jotka asuvat lähellä Helsinkiä. Tasapuolisuuden
nimissä vaadin, että B-kaaren rajaa laajennetaan niin, että kaikki
aluekeskukset ovat B-kaarella. Espoon keskuksesta kehittyy näin toimiva
liikenteen solmukohta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti