Kuvassa on Espoon kaupungintalo. Valtuuston enemmistö päätti vuonna 2018, että vuosia tyhjällään ollut talo piti purkaa. Espoon kaupungin tiedotteen mukaan Espoon keskusta päästään nyt kehittämään kokonaisuutena.
Vastustin kaupungintalon purkamista, kuten vastustan myös valtuustotalon purkamista.
Siteeraan museovirastoa: "Espoon kaupungintalon rakennuksella on sen käyttöön liittyviä historiallisia, arkkitehtuurista johtuvia rakennustaiteellisia sekä kaupunkikuvaan vaikuttavia ympäristöllisiä arvoja, joiden perusteella sen säilyttäminen on perusteltua. Kulttuurihistoriallisen merkityksen ohella Espoon kaupungintalolla sekä sen ja valtuustotalon muodostamalla kokonaisuudella on Espoon kaupungistumiseen ja yhdyskuntarakenteen sodanjälkeiseen muutokseen liittyviä identiteetti- ja symbolimerkityksiä.”
Kaupungintalon vierestä purettiin myös virastotalo, jota tuskin kukaan jää kaipaamaan. Tilalle on tarkoitus rakentaa espoolaisten talo, monitoimitila palvelemaan kaupunkilaisia, päättäjiä ja kaupungin hallintoa.
Tämä kaikki sijaitsee Espoon keskuksessa radan pohjoispuolella. Eteläpuolella sijaitsevat Espoontorin ja Entressen kauppakeskukset.
Koko Espoon keskusta on siis yritetty kehittää vuosikymmeniä. Me alueen palveluja käyttävät tiedämme, että aseman seutu on turvaton ja epäsiisti, liukuportaat ovat usein jumissa ja sateella seistään vuotavan katoksen alla. Kauppakeskusten välissä kulkeva Siltakatu on edelleen sekava ja vaarallinen sekä jalankulkijoiden että autoilijoiden kannalta. Lupauksista huolimatta aseman turvallisuutta ei ole parannettu, kauppakeskuksia ei ole yhdistetty eikä joukkoliikennekeskusta rakennettu. Viihtyisää toria eikä edes kukkaistutuksia ole saatu.
Valtuustossa oli 18.8.2025 hyväksyttävänä asemakaava, jolla parannetaan kaupallisia palveluja. Espoontorin tilalle tulee K-Citymarket ja viereen 15 kerroksinen tornitaloa. En vastustanut kaavan hyväksymistä, mutta olisin pitänyt tärkenä, että kaava-alueen rajauksilla olisi tuotu myös muita, asukkaiden kannalta tärkeitä parannuksia.
Aikaisimmissa tämän alueen asemakaavoissa turvallisuuden ja esteettömyyden lisääminen on ollut yksi suunnittelun keskeisistä tehtävistä. Siltakadun ylittävää yhteyttä on pidetty kokonaisuuden toimivuuden kannalta olennaisena, samoin joukkoliikenteen siirtämistä pois Siltakadulta.
Näitä tavoitteita ei nyt siis toteutettu. Kaava-aineistossa todettiin vain, että Siltakadun liikenne tulee lisääntymään 30 %. Siltakadun ongelmallisuus nostettiin esille myös asukkaiden palautteessa.
Tein valtuustossa toivomuksen, jonka mukaan Espoon asemanseudun ja kauppakeskukset yhdistävän Siltakadun kehittämistä jatketaan määrätietoisesti. Aluetta on kehitettävä kokonaisuutena asukkaiden ja espoolaisten kannalta turvalliseksi, viihtyisäksi ja elinvoimaiseksi.
Toivomukseni hyväksyttiin valtuustossa yksimielisesti. Nyt kun olen kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja teen parhaani, että toivomukseni toteutuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti