lauantai 13. lokakuuta 2012

ASUMINEN ON POLITIIKKAA





Pääkaupunkiseudulla on vuosikymmeniä päivitelty asumisen kalleutta. Näin myös Espoossa. Miksi mikään ei muutu?

Asiaa täytyy tarkastella vähän pidemmältä ajalta. Mieheni Timo Rauhanen kirjoittaa Espooseen tänään jaetussa Espoon Ruusun pääkirjoituksessa hyvän kuvauksen Espoon tilanteesta. Kaupungin annettiin kehittyä hajanaiseksi gryndereiden ehdoilla: ostettiin halvalla viljavia peltoja, kaavoitettiin ne mahdollisimman tehokkaasti ja myytiin asunnot kalliilla. Espoo seurasi kaupungin kehitystä vierestä.

Tilanne ei ole tänä päivänä paljon parempi. Kaupunki on nyt sellainen, miksi sen annettiin kehittyä eli viisi hajallaan olevaa suuraluetta. Muutamalla rakennusliikkeellä on edelleen keskeinen rooli. ”Joku” sopii firman kanssa, mitä rakennetaan ja minne. Suuret rakennusyhtiöt haluavat suuria, helposti rakennettavia alueita, joista saadaan maksimaalinen taloudellinen voitto. Ja Espoo seuraa kaupungin kehitystä vierestä.

Hista on hyvä esimerkki vallitsevasta käytännöstä. Olin itse kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja viime valtuustokaudella. Jo silloin YIT esitteli minulle Histalle rakennettavien talojen piirustuksia. Onneksi korkein hallinto-oikeus kumosi nyt Histan kaavan eli jonkin verran maailma on muuttunut menneisiin vuosiin verrattuna.

Joku voi tässä kysyä, miksi en vaikuttanut asioihin kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Parhaani tein ja otan osittain omaan piikkiini sen, että Hista saatiin kaadettua. Ei ole mitään järkeä rakentaa 20 000 asukkaan korpilähiötä pääosin yksityisautoilun varaan. Luottamusmiesten mahdollisuudet vaikuttaa päätöksentekoon ovat tosiasiassa hyvin rajalliset. Jos joku väittää muuta, ei puhu totta. Kerta toisensa jälkeen huomaa, että asia oli jo sovittu. Päätöksenteko pilkotaan sopivasti eri lautakuntiin. 

Kuten Timpan jutusta ilmenee, Espoossa on runsaasi kaavoitettua maata, pääasiassa pientalokaavoja. Suuria, helposti rahastettavia maa-alueita on vähän. Koska tontit sijaitsevat olemassa olevilla asuinalueilla, maanomistajat odottavat hintojen nousua. 


Tarvitaan viisaita kuntapäättäjiä: Espoon pitää ostaa maata, kaavoittaa vain omistamiaan maita ja nostaa riittävästi tyhjien, kaavoitettujen tonttien kiinteistöveroa. Jos näin ei tehdä, kaikki jatkuu entisellään.

Espoon vuokra-asuntotilanteesta        

Olin viime valtuustokaudella myös Espoonkruunu Oy:n hallituksessa. Espoonkruunu, nykyisin Espoo asunnot Oy, on Espoon kaupungin omistama yhtiö, joka hallitsee entisiä ns. kaupungin asuntoja.

Erosin Espoonkruunu Oy:n hallituksesta kesken kauden. En voinut olla osakeyhtiön hallituksessa, jossa hallituksen jäsenille ei annettu päätöksenteon kannalta välttämätöntä tietoa. Vuokrat nousivat huimaa vauhtia, jopa 15 prosenttia vuodessa. Hallitukselle ei kerrottu, mistä se johtui.

Vuokra-asuntoasia on edelleen lähellä sydäntäni ja seuraan sitä. Tilanne Espoon asunto Oy:ssä näyttää parantuneen toimitusjohtajan vaihdon myötä. Julkisuuskuva on ainakin parempi.
 
Joku kuitenkin mättää. Espoossa kaupungin vuokra-asuntojen vuokrat ovat lähes euron kalliimpia kuin Helsingissä. Näin siitä huolimatta, että Helsingissä vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat ovat selvästi kalliimpia kuin Espoossa. Selitys on yksinkertainen: Helsingissä kaupungin uusien vuokra-asuntojen rakentaminen ja vanhojen peruskorjaaminen hoidetaan erillisessä organisaatiossa ATT:ssä. Espoossa nämä kustannukset maksatetaan nykyisillä vuokralaisilla. Tulevina vuosina peruskorjausten määrä kasvaa huimasti. Tämä nostaa entisestään vuokria Espoossa.

Espoolaisten vuokria nostaa myös se, että Espoon sosiaalitoimi sijoittaa vuokra-asuntoihin ns. sosiaalisia asukkaita. Hyvä niin. Kaupunki ei kuitenkaan vastaa vuokralaisten aiheuttamista ongelmista. Jos asunto vaatii vuokralaisen jälkeen remontin, kulut maksatetaan nykyisillä vuokralaisilla. Näin tehdään, vaikka muutama vuosi sitten sovittiin, että kaupunki maksaa näiden vuokralaisten kustannukset. ”Joku” päätti, että näin ei tehdä.

Muutos vaatii viisaita kuntapäättäjiä: Espoossa kaupungin asunnot pitää siirtää takaisin kaupungille, virkatyönä ja virkavastuulla hoidettavaksi kuten Helsingissä. Osakeyhtiömalli ei sovi kaupungin asuntoihin. Uustuotanto ja vanhojen asuntojen perusparantaminen on siirrettävä kaupungin vastuulle. Kaupungin on myös maksettava asuntoihin sijoittamiensa vuokralaisten kustannukset. Näin vuokrat saadaan Espoossa samalla tasolle kuin Helsingissä ja Vantaalla. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti