Osallistuin
3.2.2023 Terveystaloustieteen päiville, jossa puhuttiin hyvinvointialueiden
rahoituksesta ja maakuntaverosta. Pääpuhujana oli
professori Joan Costa-i-Font (London School of Economics) aiheena Evidence from
Tax Funded Health Systems. Muut puhujat professori Mika Kortelainen (Turun
yliopisto) ja Senior Fellow Timo Viherkenttä (Aalto yliopisto) pohtivat
maakuntaveroa puolesta ja vastaan. Paneelissa olivat kansanedustaja Elina
Valtonen, Etelä-Savon hyvinvointialueen johtaja Santeri Seppälä ja VM:stä finanssineuvos
Marja Paavonen.
Ennen kun
kerron maakuntaveron hyvistä ja huonoista puolista (hyödyntäen seminaarin antia),
kertaan vähän soteuudistusta:
Soteuudistus
Tämän
vuoden alussa Suomessa tapahtui suuri hallinnollinen uudistus. Sosiaali-,
terveys- ja pelastustoimen palvelut, jotka on tähän asti saatu pääosin omasta
kotikunnasta, saadaan nyt uusilta hyvinvointialueilta (Uudellamaalla on
muista alueista poikkeava ratkaisu).
Hyvinvointialueiden
lakisääteisiin palveluihin käytetään todella paljon valtion varoja, tämänhetkisen
arvion mukaan yli 20 miljardia euroa vuodessa. Valtio rahoittaa palvelut lähes
kokonaan, koska asiakasmaksut kattavat vain noin 7 % menoista. Niistä noin
puolet kertyy ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoidon ja erikoissairaanhoidon
asiakasmaksuista.
Sote-palvelujen
kustannusten ennakoidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä 17 % eli yli kolme miljardia
euroa vuodessa. Arvio on vuodelta 2020 eli ajalta ennen koronaa, hoitojonojen
kärjistymistä ja palkkakustannusten kasvua.
Soteuudistukseen
liittyvät muutos- ja yhtenäistämiskustannukset (mm. harmonisoitavat palkat ja
ICT-järjestelmät) nousevat todennäköisesti paljon enemmän kuin vuonna 2020
hallituksen esitystä annettaessa arvioitiin.
Soteuudistuksen
mukaiset kannustimet
Hallituksen
esityksen mukaan tärkein kannustin hyvinvointialueiden kustannusten hillintään
on se, että vuodesta 2025 alkaen palvelutarve huomioidaan rahoituksessa vain 80-prosenttisesti
(tämä on oman bloginsa arvioinen juttu tilanteessa, jossa ikääntyneiden
nuppiluku ja kaikki kustannukset tulevat kasvamaan). Hyvinvointialueita ”kannustaa”
myös se, että ne joutuvat VM:n arviointimenettelyyn, jos niillä on rahoitusalijäämä
kaksi kertaa kolmen peräkkäisen tilikauden aikana.
Kortelaisen mukaan 80 % on tavoite, jonka saavuttaminen
on epävarmaa. Valittu rahoitusmalli ei perustunut tutkittuun tietoon, vaan erilaisiin
laskentamalleihin.
Hallinnollisen
uudistuksen arvioidaan hillitsevän menojen kasvua vasta useiden vuosien
kuluttua, täysipainoisesti vasta vuodesta 2030 lukien.
Hyvinvointialueille
ei annettu verotusoikeutta, vaikka hallituksen esityksen mukaan taloustieteellinen
tutkimuskirjallisuus osoittaa, että alueen verotusoikeus tuottaa paremmat
kannustimet kuin valtion rahoitus.
Maakuntaveron valmistelu
Maakuntaveroa valmisteltiin vuosina 2020–2021 parlamentaarisessa maakuntaverokomiteassa (VN 2021:15). Komitea
totesi, että maakuntaveron käyttöönoton tarpeellisuutta tulisi arvioida siinä
vaiheessa, kun hyvinvointialueiden rahoitusmallin toimivuudesta on saatu
riittävästi kokemusta ja jos tehtäväkenttää mahdollisesti olennaisesti
laajennetaan. Tällöin tulisi tarkastella laajasti julkisen sektorin tehtäviä,
rahoitusta ja veronsaajien asemaa.
Tässä vaiheessa tilanne on se, että maakuntavero ei ole valmistelussa.
Asia nousee kuitenkin esille lähivuosina.
Ovatko kannustimet tärkeitä?
Olen
aikaisemmassa työssäni VM:ssä joutunut pohtimaan, onko julkisella sektorilla kannustimia
tehostaa toimintaansa, erityisesti lakisääteisissä sotepalveluissa. Parin
prosentin tuottavuustavoitteita asetetaan vuosi toisensa jälkeen, mutta sitten kuitenkin
todetaan, että tavoitetta ei saavutettu. Aina niiden saavuttamista ei voida
edes arvioida. Näin siitä huolimatta, että valtiolla ja kunnilla on
verotusoikeus, jonka pitäisi periaatteessa luoda kannustimet tuottavuuden
parantamiseen.
Julkisen
sektorin tuottavuus on käsitteenä yksityisen sektorin tuottavuutta
monimutkaisempi ja siihen liittyy merkittäviä mittaamisongelmia etenkin
sotepalveluissa. Siksi on valitettavaa, että heikkoja tuottavuusprosentteja
käytetään usein todistamaan sitä, että julkinen sektori toimii tehottomasti ja sitä
on leikattava.
Koska
valtio rahoittaa lähes kaikki hyvinvointialueiden menot, on kuitenkin tärkeää
miettiä, mikä kannustaisi parantamaan niiden tehokkuutta ja tuottavuutta. Voidaanko
mittareilla, tunnusluvuilla ja arviointikriteereillä varmistaa tarkka
taloudenpito ja hillitä kustannusten kasvua? Voidaanko painopistettä siirtää ennaltaehkäisyyn,
joka on paljon kustannustehokkaampaa kuin sairauksien hoito?
Kortelaisen mukaan hyvinvointialueiden
kannustimet heikentyvät, jos mittareita on paljon. Jos niitä taas on vähän, vain
niihin panostetaan.
Ekonomistikoneen mukaan vain 5 % ekonomisteista
katsoo, että soteuudistuksen rahoitusmalliin sisältyy riittävät kannustimet
tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon.
Ongelmana on se, että rahoitusvastuu on valtiolla
ja järjestämisvastuu hyvinvointialueilla. Kaikki valtion antamat rahat
kannattaa käyttää eikä mikään kannusta säästämään, joten kustannukset nousevat.
Sitten kun hyvinvointialue vaatii valtiolta lisää rahaa, valtion on vaikea
erottaa, johtuuko lisärahan tarve tehottomasta palvelutuotannosta vai
todellisesta palvelutarpeesta, mikä johtaa löysään budjettikuriin. Etenkin
terveyspalveluilla on rajaton kysyntä ja alue on poliittisesti herkkä, minkä
vuoksi valtion on vaikea sitoutua tiukkaan budjettikuriin. Jo pieni
maakuntavero, josta hyvinvointialue itse päättää, tehostaa rahan käyttöä.
Viherkentän mukaan hyvinvointialueiden
oma päätösvalta ja vastuu palvelujen rahoituksesta kannustaisi tehokkaaseen
rahojen käyttöön. Maakuntavero lisäisi kuitenkin paineita ansiotulojen
verotuksen nousuun. Tehokkuutta voidaan yhtä hyvin lisätä valtion
budjettikurilla. Muutaman vuoden päästä voidaan harkita hyvinvointialueiden verotusoikeuden
tarvetta. Samalla voitaisiin luopua kuntaverosta (tämä oli yllättävä veto, jota
Viherkenttä ei avannut enempää).
Costa-i-Font toi
esille, että hyvinvointialueen asukkaat eivät yhdistä valtiolle maksettavia
veroja (tai niiden korottamista) alueelta saataviin palveluihin. Valtuutettujen
on siten helppo luvata parempia palveluja eivätkä asukkaat moiti valtuutettuja,
vaikka valtion verot nousevat. Alueella ei ole mitään kannustimia säästää,
koska valtion on maksettava lakisääteisten palvelujen kulut.
Kaikki
panelistit korostivat parhaiden käytäntöjen hyödyntämistä. Kuntien osalta tämä
ei ole onnistunut kovin hyvin, mutta hyvinvointialueet ovat hyvin verkostoituneet
ja tieto kulkee eli mahdollisuudet ovat tältä osin hyvät. Seppälä nauratti
seminaarissa yleisöä toteamalla, että nykyinen rahoitusmalli johtaa siihen,
että kaikilta potilailta kannattaa etsiä monta vaivaa ja tilastoida ne
lisärahoituksen saamiseksi. Nykyistä rahoitusmallia ja siihen liittyvää kolmen
ministeriön ohjausta ei voi pitää yhtään ”pehmeänä” ja arviointimenettelyyn
joutumista tullaan varmasti välttämään kaikin keinoin. Valtonen piti
periaatteessa hyvänä, että valta ja vastuu olisivat samoissa käsissä, mutta
suurin osa hyvinvointialueista ei pysty tätä hyödyntämään. Jos alueita olisi
vain 1–5, maakuntavero olisi toimiva. Jatkossa yksityistä sektoria joudutaan
hyödyntämään nykyistä enemmän ja priorisointia tarvitaan sekä kansallisella
että alueellisella tasolla.
Esimerkkinä
priorisoinnista nousivat kaihileikkaukset eli voidaanko päättää kansallisesti,
että niitä ei tehdä julkisella puolella. Tähän todettiin, että Itä-Suomessa
niitä ei voida tehdä nytkään, koska ei ole lääkäreitä. Kysymys ei siten aina
ole rahan asettamista rajoista ja valinnoista.
Tutkimuskirjallisuuden perustelut maakuntaveron käyttöönottamiselle hyvinvointialueilla
Taloustieteellinen
kirjallisuus puoltaa verotusoikeuden antamista hyvinvointialueille:
-
vahvistaa alueiden itsehallintoa, koska päättäjillä
on mahdollisuus vaikuttaa palvelujen rahoitukseen
-
kannustaa palvelutuotannon tehostamiseen ja kustannusten
hillintään, koska alueiden asukkaat voivat hyötyä palveluiden tehokkaasta
tuotannosta alemman verorasituksen kautta
-
kannustaa kohdentamaan resursseja asukkaiden
toivomalla tavalla
-
mahdollistaa palvelujen parantamisen (ja kustannusten
kasvattamisen) verotusta kiristämällä
-
vähentää alueiden riippuvuutta valtionhallinnosta
ja siirtää vastuuta rahoituksen riittävyydestä valtiolta alueille
-
vähentää valtion ohjausta
-
verokilpailu voisi myös kannustaa toiminnan
tehostamiseen.
Tutkijat (Kortelainen ym.) puhuvat pehmeän budjettirajoitteen ongelmasta, johon myös
Seppälä viittasi edellä. Yritän lyhyesti kuvata tutkijoiden ajatuksia: Rahoitusmalli, jossa hyvinvointialueella
ei ole verotusoikeutta, voi heikentää merkittävästi sen kannustimia tuotannon
tehostamiseen. Kaikki rahat kannattaa käyttää, mitä valtio antaa. Tämä voi
johtaa löysään budjettikuriin eli niin sanottuun pehmeän budjettirajoitteen
(soft budget constraint, SBC) ongelmaan. Tämä siis tarkoittaa tilannetta,
jossa valtion on pakko pelastaa taloudelliseen ahdinkoon joutuneet hyvinvointialueet
ja myöntää niille lisärahoitusta. Ongelma on erityisen relevantti sosiaali-
ja terveyspalveluissa, koska kysymys on lakisääteisistä palveluista, joista
valtiolla on viimesijainen vastuu. Kysymys on myös poliittisesti herkästä alueesta
sekä asukkaille, sote-henkilöstölle että kuntapäättäjille. Toisaalta valtion
ottaessa vastuun maakunnan rahoitusvaikeuksista se saattaa samalla asettaa
maakunnalle toiminnallisia ja taloudellisia ehtoja. Tätä kautta SBC-ongelma
kuitenkin lievenisi melko hankalan ja raskaan prosessin kautta.
Maakuntavero on käytössä Ruotsissa (maakunnilla laaja toimiala ja suurin
osa kustannuksista katetaan maakuntaverolla, valtionosuudet kattavat noin 20
prosenttia maakuntien tuloista), Norjassa, Alankomaissa, Iso-Britanniassa,
Ranskassa ja Italiassa. Tanskan maakunnilta poistettiin verotusoikeus vuoden
2007 uudistuksessa ja toiminta rahoitetaan nyt kokonaan valtionosuuksilla ja
kuntien maksuosuuksilla.
Maakuntaveron
käyttöönottoa vastaan puhuisi:
-
voi kiristää ansiotulojen verotusta ja siten
kokonaisveroastetta, jos sotekustannusten kasvua ei pystytä hillitsemään
Kortelaisen mukaan tämä väite ei saa
tukea tutkimuskirjallisuudesta
-
voi johtaa osaoptimointiin, jos samoja ansiotuloja
eli palkkaa ja eläkettä verottavat sekä valtio, kunnat että hyvinvointialueet
-
voi kasvattaa alueiden välisiä eroja palveluiden ja
verotuksen tasossa ja heikentää eri alueilla asuvien kansalaisten yhdenvertaisuutta
Costa-i-Fontin
mukaan kansainvälinen vertailu ei tue tätä väitettä
Kortelaisen mukaan eroja voidaan tarvittaessa
vähentää tasausjärjestelmällä
-
valtion kehys- ja budjettiprosessissa mitoitettava
valtionrahoitus voi toimia riittävän tehokkaana kustannusrajoittimena ja kustannuksia
voidaan hillitä rahoituksen määrää sääntelemällä. Verotusoikeus liittyy
luontevammin järjestelmään, jossa hyvinvointialueilla olisi yleinen toimiala.
Lopuksi oma
mielipiteeni maakuntaverosta
Kannatan maakuntaveron
käyttöönottoa. Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut ovat hyvinvointivaltion
peruspalveluja ja niiden rahoituksen täytyy olla kunnossa. Vastuu palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta
ei saisi olla täysin erillään. Entisenä VM:n
virkamiehenä en usko, että kolmen ministeriön virkamiehet pystyvät ohjaamaan hyvinvointialueita
kustannustehokkaaseen palvelutuotantoon.
Vuodet 2025
ja 2026 tulevat olemaan haasteellisia/mielenkiintoisia, kun samaan aikaan iskee
80 %:n leikkuri, hyvinvointialueen tilavuokrat nousevat ja alkuvuosina tehdyt
alijäämät on katettava. Osassa hyvinvointialueita on ennakkoon harmonisoitu
palkkakuluja ja rakennettu uusia ICT-järjestelmiä, mutta osassa tätä työtä
tehdään vasta nyt. Helppoa ei tule olemaan.
Kirjoitin
blogissani tammikuussa 2022 näin: "Maakuntavero kannustaa alueita ottamaan itse
vastuuta palvelujen kustannustehokkuudesta ja laadusta. Ilman veroa valtion ”piikki
on auki” ja johtaa valtion verojen korottamiseen tai siihen, että valtio ei
anna riittävästi rahaa palveluihin ja investointeihin.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
tavoitteena tulisi olla, että sotekeskusten vastaanotossa ei peritä lainkaan
asiakasmaksuja. Eihän niitä peritä yksityisessä työterveyshuollossakaan. Länsi-Uudellamaalla
maltillinen maakuntavero onkin parempi vaihtoehto kuin asukasmaksujen periminen
palvelujen käyttäjiltä (nythän niitä on jo korotettu!). Näin kaikki alueen
asukkaat osallistuvat julkisten palvelujen ja etujen rahoittamiseen. Tällä
tavalla toimitaan hyvinvointivaltiossa.”
Olen
edelleen samaa mieltä. Aluevaaleissa jäin tosin varapaikalle eli ehkä aika ei
ole vielä kypsä maakuntaverolle.