Espoon valtuuston neuvottelukunnan enemmistö (vihreät ja
vasemmistoliitto eivät ole mukana) hyväksyi 24.9. talouden sopeutusohjelman
vuosille 2021–2025. Kaupungin käyttötalouteen tehdään tänä aikana 147 miljoonan
euron sopeutukset. Tästä noin 130 miljoonaa tulee menosäästöistä, kiinteistöveroa
nostetaan 0,07 %. Lopullisen päätöksen ohjelmasta tekee valtuusto 18.10.2020.
Tulkitsen tässä blogissani sopeutusohjelman kirjauksia
parhaani mukaan, juristin tarkkuudella:
Ohjelman mukaan sen tavoitetasot ja toimenpiteet
sisällytetään kehykseen ja taloussuunnitelmiin vuosina 2021–2025 sekä
valtuustokauden tavoitteisiin. Sopimuksen mukaan ”ohjelman vaikutusta
tarkastellaan vuosittain kehysvalmistelun yhteydessä, myös tulopuolta. Mikäli
ohjelma ei ole kääntänyt Espoo-konsernin tulojen ja menojen epätasapainoa syksyyn
2022 mennessä kestävälle uralle, tarkastellaan silloin sopeutuksen
lisäämistä ja verojen korotusta. Ohjelmakauden aikana tarkastellaan myös
rahastojen käyttöä”.
Ohjelman leikkaukset ja muut linjaukset
Kerroin edellisessä blogissani konsulttiselvityksestä, jonka
pohjalta neuvotteluja käytiin. Sen lähtökohtana oli, että Espoon ei pitäisi
käyttää opetuspalveluihin enempää rahaa kuin muut suuret kaupungit eikä tarjota
sosiaalipalveluja yli lakisääteisen tason.
Opetuksen oppilaskohtaisen yksikkökustannuksen alentaminen konsulttiselvityksen
mukaiselle tasolle toisi viiden vuoden aikana säästöjä peruskouluissa noin 11
miljoonaa euroa ja lukioissa lähes 2 miljoonaa euroa. Neuvotteluissa kuitenkin päätettiin,
että opetuksesta ei leikata. Perusopetuksessa asetettiin tavoitteeksi
4+sarjaiset koulut, mikä toivon mukaan tarkoittaa vain uusille kouluille
asetettua vaatimusta eikä pienten koulujen lopettamista. Kirjastoista
säästetään viiden vuoden aikana 1,1 miljoonaa euroa.
Demarina olen saanut eniten tietoa siitä, mitä demarit saivat
sosiaalipalvelujen osalta läpi neuvotteluissa:
-
sosiaalipalvelujen palvelutasoon esitettiin 5 miljoonan
euron leikkausta, minkä demarit saivat neuvoteltua 1 miljoonaan euroon,
-
pitkäaikaishoidossa omaan tuotantoon esitetiin
2,1 miljoonan leikkausta, minkä demarit saivat neuvoteltua 500 000 euroon,
-
terveyskeskusten asiakasmaksut saatiin estettyä,
mikä olisi lisännyt vuosituloja miljoonaa euroa.
Kotihoidon tuottavuutta päätettiin kuitenkin parantaa niin,
että säästöjä syntyy vuodessa 1,8 miljoonaa euroa. Varhaiskasvatuksessa päätettiin
ottaa käyttöön palvelusetelit. Kotihoidontuen kuntalisä rajataan 1.3.2021
lähtien alle 2,5 vuotiaisiin ja tuki on jatkossa 160 euroa (nyt 190 euroa alle
2-vuotiaasta ja 150 euroa 2-vuotiaasta), kun konsultti esitti koko kuntalisän poistamista.
Joukkoliikenteestä haetaan 4 miljoonan euron säästöjä niin, että eri alueiden
tasapuolinen kohtelu huomioidaan ja turvataan kohtuullinen palvelutaso.
Selvä, mutta minusta huolestuttava linjaus on, että jatkossa
palvelut hankitaan markkinoilta, jos oma toiminta on kalliimpaa tai
tehottomampaa kuin markkinoilta saatava palvelu. Tämä jättää paljon pelivaraa
yksityistä tuotantoa kannattaville.
Leikkausten ja linjausten osalta noudatetaan muuten paljolti
konsulttien esitystä. Hyvältä kuulostavia linjauksia on paljon; kehitetään
tehokkuutta, tuottavuutta, kustannusvaikuttavuutta ja kokonaistaloudellisesti
järkeviä toimintatapoja. Monilta osin linjaukset ovat niin ympäripyöreitä tai
vaikeasti aukeavia, että on mahdotonta sanoa, miten ne vaikuttavat jatkossa
palveluihin.
Täydellisestä kapulakielestä käy esimerkkinä linjaus, joka
mahdollisesti liittyy POKE:een ja josta en ymmärrä mitään: ”Uusien alueiden
avaamisen ajoitusta tarkastellaan ja infra-investointien toteutusta
priorisoidaan, jotta niiden palvelurakentaminen voidaan toteuttaa kaupungin
talouden kannalta kestävästi. Merkittävien alueiden ajoitusta ja keskinäistä
priorisointia sekä kaavoituksen volyymin tavoitetasoa arvioidaan siten, että
kaupungin kokonaistaloudellisuus kaupunkirakenteen ja palveluverkon
toteuttamisen kannalta paranee.”
Muutama huomio veronkorotuksista, joita kokoomus on perinteisesti
vastustanut
Konsulttiselvityksen mukaan verojen pitäisi korottaa vain,
jos esitetyt sopeutustoimet eivät riitä. Tällöin tuloveroprosenttia pitäisi nostaa
neljännes eli 18 %:sta 18,25 %:iin, mikä toisi tuloja 17,7 miljoonaa euroa.
Kiinteistöveroprosentin osalta konsulttiselvitys on todella sekava. Espoossa vakituisen
asunnon kiinteistöveroprosentti on nyt 0,41 % ja ei-vakituisen asunnon 0,93 %
eli kumpikin on laissa säädetyllä alarajalla. Rakentamattoman tontin vero on 3,93
%, kun laissa säädetty haarukka on 2–6 %. Selvityksessä esitettiin
kiinteistöverojen nostamista ”puoleen väliin maan keskiarvoa”, mikä tarkoittaa
(ehkä) vakituisen asunnon veron nostamista 0,45 prosenttiin ja ei-vakituisen
asunnon veron nostamista 1,07 %:iin.
Kuten arvata saattoi, sopeutusohjelmassa päätettiin, että Espoon
kunnallisveroa ei nosteta ainakaan ensi vuonna. Asiaan palataan aikaisintaan
kahden vuoden päästä. Sitä vastoin kiinteistöveroon päätettiin tehdä 0,07
prosentin korotus jo ensi vuonna eli uudet veroprosentit ovat 0,48 ja 1.
Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistövero nousee 0,5 prosenttia eli 4,43
%:iin. Kun kiinteistövero tuotti vuonna 2019 noin 120 miljoonaa euroa, korotus
tuo lisätuloja vuodessa noin 10 miljoonaa euroa.
Rahastojen osalta sopeutusohjelman kirjaus on tyhjä.
Valtuusto on päättänyt rahastoinnista ja sen säännöistä. Valtuusto voi koska
tahansa päättää purkaa rahaston tai ottaa sen tuotot käyttöön kuntalaisten
hyväksi.
Ketä ohjelma sitoo?
Oma käsitykseni on, että sopeutusohjelma sitoo ainakin
virkamiesvalmistelua. Miksi se muuten olisi tehty?
Vuoden 2021 budjettiesityksessä ei nosteta kunnallisveroa,
mutta kiinteistöveroa nostetaan sovittu 0,07 %. Kotihoidon kuntalisä muuttuu
1.3.2021 lähtien.
Muilta osin on mahdotonta arvioida, miten sopeutusohjelman
linjaukset näkyvät vuoden 2021 kuntavaaleissa tai uuden valtuuston
päätöksenteossa. Jo nyt on erilaista näkemyksiä siitä, kuinka sitovia ohjelman
kirjaukset ovat. Kuka muistaa edes vuonna 2014 tehtyjä TATU 1:stä tai vuonna
2016 tehtyä TATU 2:sta, joiden piti tasapainottaa Espoon talous? Itse totesin
jo silloin, että TATU:t eivät tuo tasapainoa - ei talouteen, eikä rahoitukseen.
Jää siis nähtäväksi ja aika tavalla arvailujen varaan, mihin tämä uusi
sopeutusohjelma (TATU 3?) lopulta vaikuttaa. Toivotaan parasta, eli Espoon
talous saadaan näin taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestäväksi.