Oikeudellisesta näkökulmasta Blominmäki alkaa vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.
Kertaan keskeiset
kohdat:
-
Espoossa
näyttää olevan voimakasta tahtotilaa viedä Blominmäen osayleiskaavaa vauhdilla
eteenpäin
-
kaava-aineiston
mukaan puhdistettujen jätevesien hätäylivuodot johdettaisiin Espoonjokeen ja
sitä myöten Espoonlahteen, missä sijaitsee Espoonlahti - Saunalahti niminen Natura
2000-alue
-
ELY-keskuksen
14.11.2012 antaman luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisen lausunnon mukaan
puhdistettujen jätevesien laskeminen Espoonjokeen voi merkittävästi heikentää
Natura-alueen meriuposkuoriaisten elinolosuhteita, joten Espoonjoki ei
käytettävissä olevien tietojen perusteella sovellu puhdistamon
varapurkuyhteydeksi
-
HSY on nyt
esittänyt vaihtoehtoisen suunnitelma hätäylivuodoille eli Espoonjokeen laskettaisiin
vähän vähemmän ja vähän puhtaampaa jätevettä
-
HSY:n uusi
suunnitelma meni viime viikolla lausunnolle ELY-keskukseen eli tässä vaiheessa
ei kukaan tiedä, onko uusi suunnitelma lain mukainen ja ELY-keskuksen hyväksyttävissä
-
Espoon
valtuusto päättää osayleiskaavasta ensi maanantaina 25.2.2013
-
näyttää
vallitsevan käsitys, että valtuusto päättää nyt vain osayleiskaavasta ja mahdollisista
hätäylivuodoista päätetään erikseen ympäristöluvan yhteydessä.
Katsotaanpa, mitä
maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL) sekä luonnonsuojelulaki (LSL) sanovat:
MRL 39 §:n mukaan yleiskaavaa
(sama koskee osayleiskaavaa) laadittaessa on otettava huomioon mm. yhdyskuntarakenteen
toimivuus, taloudellisuus ja ekologinen kestävyys, mahdollisuudet turvalliseen
ja terveelliseen elinympäristöön, ympäristöhaittojen vähentäminen sekä maiseman
ja luonnonarvojen vaaliminen - siinä määrin kuin yleiskaavan ohjaustavoite ja
tarkkuus sitä edellyttävät.
Lain mukaan yleiskaava
esitetään kartalla. Karttakuviin vedoten on todettu, että kaava-alue rajoittuu
Blominmäen alueeseen eikä koske alueen ulkopuolella olevia tunneleiden,
Espoonjoen tai Espoonlahden alueita.
MRL 40 §:n mukaan yleiskaavaan
liittyy kuitenkin selostus, jossa esitetään kaavan tavoitteiden, eri vaihtoehtojen
ja niiden vaikutusten sekä ratkaisujen perusteiden arvioimiseksi tarpeelliset
tiedot. Vaikka Blominmäen osayleiskaava kattaa siis vain Blominmäen alueen,
kaavassa on lain mukaan oltava selostus mm. siitä, miten hätäylivuodot
hoidetaan. ELY:n 14.11.2012 antaman lausunnon mukaan suunnitelmat on pantava
tältä osin uusiksi.
MRL:n mukaan
yleiskaavassa voidaan antaa määräyksiä, jotka voivat koskea maankäytön ja rakentamisen
erityistä ohjausta tietyllä alueella sekä haitallisten ympäristövaikutusten
estämistä tai rajoittamista. Laissa todetaan vielä, että jos jotakin aluetta on
maiseman, luonnonarvojen tai muiden erityisten ympäristöarvojen vuoksi
suojeltava, yleiskaavassa voidaan antaa sitä koskevia tarpeellisia
suojelumääräyksiä. Minun mielestäni
Espoon kannattaisi osayleiskaavan hyväksymisen yhteydessä vähintäänkin ohjata
HSY:n päätöksentekoa niin, että hätäylivuodot hoidetaan ympäristön kannalta parhaalla
mahdollisella tavalla.
LSL 65 §:n mukaan hanke
tai suunnitelma on arvioitava asianmukaisesti, jos se todennäköisesti
merkittävästi heikentää Natura 2000-verkoston luonnonarvoja. Blominmäen osalta
tällainen arvio tehtiin 13.6.2012. ELY-keskuksen 14.11.2012 antaman lausunnon
mukaan, kuten olen moneen kertaan siteerannut, kaava-aineiston mukaiset
suunnitelmat hätäylivuotojen osalta eivät käy ja jätevesiä ei saa johtaa Espoonjokeen.
LSL 66 §:n mukaan
viranomainen ei saa myöntää lupaa hankkeen toteuttamiseen tai hyväksyä tai
vahvistaa suunnitelmaa, jos Natura-arviointi osoittaa hankkeen tai suunnitelman
merkittävästi heikentävän Naturan luonnonarvoja. Ympäristöministeriön
nettisivuilla tarkennetaan tätä vielä näin: ”Kaavaa ei voida hyväksyä eikä
vahvistaa, jos LSL 65 §:n mukainen arviointi- tai lausuntomenettely osoittaa
kaavan merkittävästi heikentävän niitä luonnonarvoja, jotka ovat Natura-arvion
perustana”. Kaavan voi hyväksyä vain valtioneuvoston yleisistunto ja silloinkin
edellytetään, että yleinen etu niin vaatii.
Espoon valtuustolla on
mielenkiintoinen päätös edessään. Kaikessa päätöksenteossa tulisi pyrkiä
taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestäviin ratkaisuihin. Yhtä
tärkeää on tehdä lainmukaisia päätöksiä. Juristina katson, että Blominmäen
kaavaa ei kannattaisi hyväksyä ennen kuin ELY-keskus on hyväksynyt HSY:n uuden
ratkaisumallin. Jään mielenkiinnolla odottamaan, vedetäänkö Blominmäen
osayleiskaava pois ensi maanantain valtuustonlistalta.