HSL:n kaarimalli
on viime aikoina vilahdellut usein julkisuudessa. Kaikille ei ole ehkä selvää,
mistä siinä on kysymys. Koska olen pitkään ollut HSL:n hallituksen jäsen, kerron
tästä kokonaisuudesta vähän perusteellisemmin. Pitkä tarina, mutta paljon
asiaa.
Ihan
aluksi on hyvä todeta, että minusta
kaarimallin raja vedettiin Espoossa väärin. B-kaaren sisällä pitäisi olla kaikki
Espoon viisi aluekeskusta eli myös Espoon keskus ja Espoonlahti.
Tässä kuva kaarimallista
Tässä kuva kaarimallista
Kaarten rajat
Pääkaupunkiseudulla matkalippujen hinnat perustuvat nyt kuntarajoihin. Joukkoliikenteen näkökulmasta kuntien rajoilla ei ole
suurta merkitystä, minkä vuoksi HSL:ssä on mietitty parempia malleja. Yhtenä vaihtoehtona
oli niin sanottu check in-check out -malli, jossa matkat hinta perustuisi matkan
pituuteen. Malli olisi kuitenkin kallis ja siinä oli muitakin ongelmia; muissa
maissa (esim. Tanska ja Hollanti) matkustajat valittavat sen ongelmista, kausilipuista
olisi jouduttu luopumaan (matkustajista noin 80 % käyttää nyt) ja arvoliput
olisi jouduttu leimaamaan myös vaunusta poistuttaessa (hidastaa matkustamista).
Selvitysten perusteella HSL:n hallitus päätti vuonna 2010, että
pääkaupunkiseudulla siirrytään kaarimalliin, jossa matkalipun hinta perustuu matkan pituuteen laskettuna
Helsingin keskustasta. Näillä
näkymin kaarimalli tulee käyttöön vajaan vuoden päästä eli vuoden 2018 alussa.
Kuten kuvasta näkyy, pääkaupunkiseudun neljän kaupungin alueella tulee
olemaan kolme vyöhykekaarta ja kehyskunnissa yksi tai kaksi. Kaarimallissa
jokaisen on ostettava lippu, joka kattaa kaksi kaarta vyöhykkeillä A, B ja C.
Ulommilla kaarilla asiakas voi ostaa pelkästään D tai E vyöhykkeen.
Pääkaupunkiseutu jaettiin kolmeen kaareen, jotta vyöhykerajan hintaporras
saataisiin tasoitettua useammilla matkoilla. Nykyiseen kunnan sisäiseen lippuun
verrattuna kahden kaaren lipun käyttöalue laajenee myös naapurikunnan puolelle,
mikä lisää joukkoliikenteen käyttöä seudulla. Kolmen kaaren lippu (ABC) vastaa käyttöalueeltaan nykyistä seutulippua.
Kaarien rajat yritettiin piirtää oikein ja ottaa
huomioon mm. työssäkäynti-, asiointi- ja opiskelualueiden sijainti. Tavoitteena oli, että yksittäinen linja ei ylitä vyöhykekaaren rajaa
enempää kuin yhden kerran. Rajojen sijaintiin vaikutti myös hintaportaiden
maantieteellinen laajuus sekä asukas- ja työpaikkamäärät vyöhykkeillä. Kaaren
rajoihin vaikutti Espoossa etenkin raha, mitä selitän myöhemmin.
Mitä muuta on
jo päätetty kuin kaarten rajat?
HSL päättää koko pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteestä ja matkalippujen hinnoista. Joukkoliikenteen kustannuksista
noin puolet katetaan matkustajien maksamilla lipputuloilla ja loput HSL:n
jäsenkuntien kuntaosuuksilla eli verovaroilla. Kaarimallin matkalippujen hinnat
päätetään tänä vuonna.
HSL:n hallitus päätti jo vuonna 2013, että
vyöhykekaarten hintasuhteet (eri
asia kuin todelliset lippujen hinnat) ovat AB=50 euroa, BC=60 euroa, ABC=90
euroa, ABCD=140 euroa, BCD=120 euroa ja D=60 euroa.
HSL.ssä on arvioitu, että AB- ja BC-lippujen hinnat
tulevat olemaan jonkin verran korkeampia kuin nykyjärjestelmän sisäisten
lippujen hinnat, koska lippujen käyttöaluekin laajenee merkittävästi.
ABC-lippujen hinnat tulevat todennäköisesti olemaan samaa suuruusluokkaa kuin
nykyjärjestelmän kahden vyöhykkeen seutulippujen hinnat. ABCD-vyöhykkeen lippujen
hintojen arvioidaan olevan lähellä nykyjärjestelmän kolmen vyöhykkeen
seutulippujen hintoja.
Kaarimallin
alennusliput
HSL:n hallitus päätti vuosina 2015 ja 2016 kaarimallin alennuslipuista,
jotka tulevat siis käyttöön ensi vuonna. Alennusliput säilyvät pääosin ennallaan,
vaikka nykyiset rajaukset on tehty jo 80-luvulla. Muutoksia on vaan niin vaikea
tehdä ja helpompaa on jatkaa vanhalta pohjalta.
Kuka tahansa matkustaisi mielellään
alennuslipulla, mutta kuten ”ei ole olemassa ilmaista lounasta” ei ole myöskään
ilmasta matkaa; kaikki alennuslippujen hinnat maksetaan peruslippujen hinnoissa
tai kuntaosuuksissa.
Ilman lippua saa matkustaa:
- alle 7-vuotias lapsi
- pientä lasta vaunuissa, -rattaissa tai pyörätuolissa kuljettava henkilö
- pyörätuolia käyttävä henkilö
- saattaja
- sokea (haitta-aste 50 %, nyt 90 %)
- sotaveteraani (sotainvalidi, rintamaveteraani, työvelvollinen,
miinanraivaaja ja lain nojalla kuntoutukseen oikeutettu)
- eräät virkamiehet (esim. poliisi)
Puoleen hintaan saa matkustaa (= puolet aikuisen lipun hinnasta)
HSL-alueella asuva:
- 7 -17 vuotias lapsi (nyt 7 – 16 vuotias, ei edellytä vakituista asumista)
- 18 – 29 vuotias, joka opiskelee päätoimisesti Suomessa sijaitsevassa
oppilaitoksessa tutkintoon johtavassa koulutuksessa, joka kestää vähintään
vuoden (nyt opiskelulipun saa myös yli 29-vuotias, jos on oikeutettu opintotukeen)
- ulkomainen vaihto-opiskelija, joka täyttää opiskelijalipun
myöntämisperusteet
- takuueläkkeen ja kansaneläkkeen saaja (alennus nyt 25 %)
- liikuntarajoitteiset henkilöt, joilla on liikuntakykyä heikentävä
pysyvä vamma tai pysyvä pitkäaikainen sairaus (vamman asteet säilyvät
ennallaan)
- 70 vuotta täyttänyt klo 9 -14 alkavilla matkoilla arvolipun hinnasta,
myös viikonloppuisin.
Hyötyjen ja haittojen jakautuminen
Helsinki hyötyy
selvästi kaarimallista. Helsingin kulut tulevat pienenemään noin miljoonalla
eurolla vuodessa, matkalippujen hinnat eivät nouse, mutta käyttöalue laajenee
todella paljon. Helsingillä onkin HSL:n hallituksessa enemmistö ja sen edunvalvonta
on toiminut hyvin.
Espoon tilanne on hankalampi, vaikka hyötyjiäkin on paljon.
Suurin osa espoolaisista matkustaa nyt seutulipulla ja lyhyetkin
kuntarajan ylittävät matkat ovat kalliita.
Kaarimallissa raja menee keskeltä Espoota.
Espoo olisi halunnut, että kaikki sen aluekeskukset olisivat B-vyöhykkeellä tai
ainakin raideliikenteessä tehdyt matkat hinnoiteltaisiin B-kaaren hintaisiksi
Espoon keskukseen. Hyvä linjaus, mutta tämä liittyy nimenomaan rahaan, josta jäljempänä
enemmän.
Lähellä Helsinkiä asuvat
espoolaiset ovat B-vyöhykkeellä
ja lippujen hinnat lähes puolittuvat. Näitä onnekkaita espoolaisia on noin
150 000. Tämä nostaa Espoon verovaroista maksettavaa kuntaosuutta arviolta
noin 7 miljoonaa euroa vuodessa.
Kauempana
asuvat noin 100 000 espoolaista sijoittuvat C-vyöhykkeelle ja lippujen
hinnat säilyvät nykytasolla. Ratkaisevaa ei kuitenkaan tule olemaan se, missä
asuu, vaan se, mistä nousee junaan tai bussiin. Tämän vuoksi B-kaarella
olevasta Koivuhovin asemasta tulee paljon suositumpi kuin C-kaarella olevasta
Espoon asemasta.
HSL:n
arvion mukaan noin 58 % espoolaisista tulee matkustamaan AB-lipuilla, noin 21 %
BC-lipuilla ja noin 20 % ABC-lipuilla. Loppu 1 % tehtäisiin muilla lipuilla,
kuten ABCD- ja CD-lipuilla.
Lippujen hintojen alenemisen uskotaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä
Espoossa, mikä on hyvä asia. Toisaalta matkustajamäärien lisääntyminen
edellyttää jossain vaiheessa myös liikennetarjonnan lisäämistä, jolloin
joukkoliikenteen kustannukset kasvavat.
Kuinka paljon
joukkoliikenteestä suostutaan maksamaan?
Kuten edellä
kerroin, pääkaupunkiseudun kunnat maksavat verovaroilla noin puolet
joukkoliikenteen kustannuksista. Espoon vuosittainen kuntaosuus on pitkään ollut
noin 50 miljoonaa euroa vuodessa. HSL:n talousarvion mukaan Espoon kuntaosuus
nousee tänä vuonna 66 miljoonaan euroon, vuonna 2018 noin 77 miljoonaan euroon
ja vuonna 2019 yli 80 miljoonaan euroon. Suurin selitys on länsimetron
rahoittaminen. Pääosin Espoo maksaa länsimetron kustannukset itse, mutta osa
kuluista maksetaan HSL:n kautta.
Kaarimallissa erityisesti B-kaaren laajuudella on
merkitystä kuntaosuuden suuruuden kannalta. Mitä suurempi osuus asukkaista ja
työpaikoista sijoittuu AB-kaarelle, sitä suuremmaksi kasvaa kuntaosuus.
Tämä johtuu siitä, että matkustajat eivät enää tarvitse nykyistä seutulippua
vastaavaa ABC-lippua, vaan heille riittää puolet halvempi kahden kaaren lippu
(AB tai BC).
Kaarimalli nostaa siis Espoon
maksuosuutta noin 7 miljoonaa euroa vuodessa. Jos kaikki Espoon aluekeskukset
olisivat B-kaarella, Espoon maksuosuus nousisi pelkästään tämän laajennuksen vuoksi
vielä 10 – 12 miljoonaa euroa eli kuntaosuus nousisi ensi vuonna lähelle 90
miljoonaa euroa. Espoo olisi halunnut tämän laajennuksen, mutta ilmoitti, että
ei suostu maksamaan sen kustannuksia. Tämän vuoksi kaaren rajaa ei piirretty
niin kuin se olisi pitänyt piirtää.
Ensi vuoden matkalippujen hinnat päätetään siis HSL:n hallituksessa
tänä vuonna. Jos lippujen hinnat määritellään nykyisen hintatason pohjalta, Helsingin
kuntaosuus nousee enimmillään vielä lähes 8 miljoonaa euroa vuodessa, Espoon
yli 12 miljoonaa euroa ja Vantaan yli 11 miljoonaa euroa. Kaupungit ovatkin esittäneet,
että AB- ja BC-lippujen hintaa voitaisiin maltillisesti korottaa nykyisten
sisäisten lippujen hintatasosta, koska lippujen käyttöaluekin laajenee
merkittävästi.
Paljonko
sitten espoolaiset suostuvat laittamaan verorahoja joukkoliikenteeseen? Kaarimallin
laajentaminen tarkoittaisi veroprosentin nostamista nykyisestä 18 %:sta lähes 18,25
%:iin pelkästään kuntaosuuden kasvamisen vuoksi. Menoa voi myös verrata vaikka
siihen, että tämän vuoden budjetissa löytyi liikuntapaikkojen perusparantamiseen18
miljoonaa euroa. Joukkoliikenteen kannattajana toivon, että kaarimallin
laajentamiseen löytyy myös tarvittavat rahat, kuten on avokätisesti löytynyt
myös länsimetron vaatimat 2 miljardia euroa.