Kirjoitin tämän jutun mieheni Timo Rauhasen kanssa ja se julkaistiin Helsingin sanomien mielipide-sivulla 4.11.2017. Metsähallitus vastasi juttuun ja oli kanssamme pitkälti samaa mieltä.
------------------------------------------------
Nuuksion
kansallispuiston yhteyteen perustettiin vuonna 2013 Suomen luontokeskus Haltia.
Se rakennettiin kustannuksista piittaamatta, mutta vastuuta sen vaikutuksista
koko kansallispuistoon ei haluttu ottaa.
Jo luontokeskuksen suunnitteluvaiheessa Nuuksio-seura ennakoi, että kansallispuiston kävijämäärä kasvaa hallitsemattomasti. Näin on käynyt. Kävijöitä on kaksinkertainen määrä alkuperäiseen arvioon nähden.
Luontokeskukseen johtaa vain yksi väylä, Nuuksiontie, joka päättyy kansallispuistoon. Tietä on parannettu miljoonilla euroilla ja sen rinnalle on tehty hieno kevyen liikenteen väylä. Koska joukkoliikenteeseen ei ole panostettu, yksityisautoilu ja pysäköintiongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi. Paikalliset asukkaat kokevat liikenteen vaaralliseksi, koska hyvä tie houkuttelee ajamaan lujaa.
Kansallispuistoon on järjestettävä toimiva joukkoliikenne ja Helsingistä tuleville sujuva juna-bussi-yhteys. Lisäksi on rakennettava välipaikoitusalue Nuuksiontien alkupäähän, josta on sukkulatyyppinen bussiyhteys kansallispuistoon.
Jo luontokeskuksen suunnitteluvaiheessa Nuuksio-seura ennakoi, että kansallispuiston kävijämäärä kasvaa hallitsemattomasti. Näin on käynyt. Kävijöitä on kaksinkertainen määrä alkuperäiseen arvioon nähden.
Luontokeskukseen johtaa vain yksi väylä, Nuuksiontie, joka päättyy kansallispuistoon. Tietä on parannettu miljoonilla euroilla ja sen rinnalle on tehty hieno kevyen liikenteen väylä. Koska joukkoliikenteeseen ei ole panostettu, yksityisautoilu ja pysäköintiongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi. Paikalliset asukkaat kokevat liikenteen vaaralliseksi, koska hyvä tie houkuttelee ajamaan lujaa.
Kansallispuistoon on järjestettävä toimiva joukkoliikenne ja Helsingistä tuleville sujuva juna-bussi-yhteys. Lisäksi on rakennettava välipaikoitusalue Nuuksiontien alkupäähän, josta on sukkulatyyppinen bussiyhteys kansallispuistoon.
Yksityisautoilu voidaan tarvittaessa kieltää kokonaan Haukkalammen
tapaisilla kriittisillä alueilla.
Nuuksiontien painetta on lisäksi helpotettava tekemällä Veikkolasta ja
Luukista toimivat sisääntuloportit kansallispuistoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti