Ensin faktaa HUSin taloudesta, sitten hoitoon pääsystä ja
lopussa omia mielipiteitäni.
Talous
Tällä hetkellä kaikkein tärkeintä on saada eri osapuolia
tyydyttävä kelvollinen työmarkkinaratkaisu, tavalla tai toisella. Se vaikuttaa
hoidon saatavuuteen ja henkilöstöpulaan, hoitajien työhyvinvointiin ja motivaatioon,
mutta myös potilasturvallisuuteen.
HUSin tämän vuoden tulos näyttää joka tapauksessa olevan 100
miljoonaa euroa alijäämäinen. Koska HUS-kuntayhtymän toiminta loppuu tämän
vuoden lopussa, talouden on oltava loppuvuodesta tasapainossa. Ensi vuonna HUS-yhtymällä
ovat uudet omistajat eli Helsinki ja neljä hyvinvointialuetta.
Alijäämää selittävät monet eri tekijät. Kevään hoitajalakon loppuhinta
HUSille oli 30 miljoonaa euroa. Eri syistä johtuen omistajakuntien HUSille
maksamat jäsenkuntaosuudet ovat jääneet reilusti alle budjetoidun eli 75
miljoonaa euroa. Omistajakunnat joutuvat nyt kattamaan HUSin alijäämän siltä
osin, kuin HUS ei kata niitä säästöohjelmalla (säästötavoite 12 miljoonaa
euroa). Lopputulos kuntien kannalta voi kuitenkin olla ihan hyvä. Lisämaksu
voidaan kattaa sillä, että jäsenmaksuosuudet jäävät alle budjetin. Lisärahaa ei
siten tarvita, toivon mukaan.
Kulujen kannalta HUSin yksi selvä ongelma on tietohallinto.
Omaa henkilöstöä on lisätty ja kulut ovatkin kasvaneet 25 %. Tämän piti
vähentää konsulttien käyttöä, mutta konsulttipalkkiot ovatkin kasvaneet 55 %. Euroja
on viiden viimeisen kuukauden aikana jouduttu lisäämään 33 miljoonaa.
Soteuudistuksen täytäntöönpano muutosvaiheessa
Näyttää myös siltä, että Uudellemaalle räätälöity erillisratkaisu
johtaa osaoptimointiin. Suurin ongelma on siinä, että potilaita ei saada
ohjattua HUSista jatkohoitoon. Saumaton palveluketju ei toteudu, koska kunnissa
ei ole riittävästi hoitopaikkoja eikä kunnilla ole kannustimia/mahdollisuuksia
jatkohoidon parantamiseen. Uusia hoivapaikkoja ei tietysti enää rakenneta ja
vanhoja myydään, koska sote ja sitä myötä vastuu jatkohoidosta siirtyy joka
tapauksessa ensi vuoden alusta lähtien (Helsinkiä lukuun ottamatta) uusille
hyvinvointialueille. Hyvinvointialueet taas ovat aivan uuden edessä. Hyvä, jos
saavat nykypaikat kartoitettua, puhumattakaan uusien paikkojen rakentamisesta.
Koska jatkohoitoon ei pääse, HUSissa paikat ovat ns.
väärillä potilailla. Päivystys ruuhkaantuu ja muut jonot kasvavat. Erityisen huono
tilanne on niillä, jotka ovat odottaneet hoitoa yli kuusi kuukautta (lain
mukaan hoitoon pitää päästä kuuden kuukauden kuluessa). Tämän joukon määrä on
viimeisen vuoden aikana kasvanut 80 % ja on suurempi kuin koskaan. Odottajia on
nyt 3 274 henkilöä.
Jatkohoidon takkuamisen vuoksi HUS perii kunnilta siirtoviivepäivämaksuja,
mutta niiden taso (640 euroa/hoitopäivä) näyttää olevan liian alhainen. Kunnille
on ehkä taloudellisesti kannattavampaa maksaa näitä maksuja, kuin huolehtia potilaiden
jatkohoidosta. Tässä ei siis ole kysymys yksinomaan vanhojen ihmisten
hoivapaikoista, vaan suurelta osin työikäisten jatkohoidosta. Peijaksen ja Espoon
sairaala eivät nyt vaan vedä.
Etäkäynnit nostetaan aina ratkaisuksi, mutta jostain
kumman syystä etähoidon osuus on edelleen vain noin 20 % ja osuus sen kun
laskee.
Ongelmat kärjistyvät entisestään ensi vuoden alusta
lähtien, koska hyvinvointialueilla on käytettävissään vähemmän rahaa kuin nyt.
Vaarana on, että tietohallintoon joudutaan laittamaan kaikki paukut, koska palkat
täytyy saada maksettua ja asiakkaita laskutettua.
Kunnissa ja jatkossa myös hyvinvointialueilla on siis kova
pula jatkohoitopaikoista. Ensi huhtikuun alussa voimaan tuleva hoitajamitoitus
ei tätä helpota. Seurauksena ei voi olla se, että hoitopaikkoja suljetaan
ja hinnat nousevat.
Miten tästä selvitään – omia mielipiteitä
Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava, sen
mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja
terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkinen valta tarkoittaa
valtiota, kuntia ja jatkossa myös hyvinvointialueita. Päävastuu on valtion
hallituksella, tästä ei pääse mihinkään.
Itse olen vakuuttunut siitä, että perustuslailla turvatut riittävät
sosiaali- ja terveyspalvelut hoituvat vain lisärahalla eli valtion hallituksen
on luvattava rahoittaa asianmukaisesti:
- kaikille osapuolille kelvollinen työmarkkinaratkaisu
- soteuudistuksen toimeenpano, palkkaharmonisointi
ja uudistuksen jatkuva rahoitus.
Valtion hallituksen eli käytännössä STM:n on myös otettava
vetovastuu Uudenmaan erillisratkaisun onnistumisesta. Laki on säädetty, mutta
lainsäätäjällä on vastuu myös lain täytäntöönpanosta. Laissa säädetty hoitajamitoitus
on sinänsä tarpeellinen, mutta liian kaavamainen. Nyt tarvitaan joustavuutta. Kaikkeen
hoitoon (esim. dementikkojen) ei pitäisi vaatia koulutettuja hoitajia lain
määräämää määrää.
Lyhyellä aikavälillä HUSin pitäisi nostaa siirtoviivepäivämaksuja
ja tavalla tai toisella parantaa etäpalveluja. Asiakasmaksujen nostamista en
kannata HUSissa, mutta en myöskään hyvinvointialueilla. Tosin pelkään, että
juuri niitä nostetaan talouden paikkaamiseksi, ellei perusrahoituksen määrää nosteta.
Rahan puute voi johtaa myös hoitopaikkojen sulkeminen, jos hyvinvointialueet
ovat rahan puutteen vuoksi pakotettuja myymään omaisuuttaan.
Demarina sanon tämän, soteuudistus vietiin läpi demarien
johdolla. Huolehditaan nyt siitä, että uudistus myös onnistuu ja kaikki voivat
eduskuntavaalien kehua, miten hyvin demarit tämän vetivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti