Pääkaupunkiseudulla on vuosikymmeniä päivitelty asumisen
kalleutta. Näin myös Espoossa. Miksi mikään ei muutu?
Asiaa täytyy tarkastella vähän pidemmältä ajalta. Mieheni
Timo Rauhanen kirjoittaa Espooseen tänään jaetussa Espoon Ruusun
pääkirjoituksessa hyvän kuvauksen Espoon tilanteesta. Kaupungin annettiin
kehittyä hajanaiseksi gryndereiden ehdoilla: ostettiin halvalla viljavia
peltoja, kaavoitettiin ne mahdollisimman tehokkaasti ja myytiin asunnot
kalliilla. Espoo seurasi kaupungin kehitystä vierestä.
Tilanne ei ole tänä päivänä paljon parempi. Kaupunki on nyt
sellainen, miksi sen annettiin kehittyä eli viisi hajallaan olevaa suuraluetta.
Muutamalla rakennusliikkeellä on edelleen keskeinen rooli. ”Joku” sopii firman
kanssa, mitä rakennetaan ja minne. Suuret rakennusyhtiöt haluavat suuria,
helposti rakennettavia alueita, joista saadaan maksimaalinen taloudellinen
voitto. Ja Espoo seuraa kaupungin kehitystä vierestä.
Hista on hyvä esimerkki vallitsevasta käytännöstä. Olin itse
kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja viime valtuustokaudella. Jo
silloin YIT esitteli minulle Histalle rakennettavien talojen piirustuksia.
Onneksi korkein hallinto-oikeus kumosi nyt Histan kaavan eli jonkin verran maailma
on muuttunut menneisiin vuosiin verrattuna.
Joku voi tässä kysyä, miksi en vaikuttanut asioihin
kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Parhaani tein ja otan osittain omaan
piikkiini sen, että Hista saatiin kaadettua. Ei ole mitään järkeä rakentaa
20 000 asukkaan korpilähiötä pääosin yksityisautoilun varaan.
Luottamusmiesten mahdollisuudet vaikuttaa päätöksentekoon ovat tosiasiassa
hyvin rajalliset. Jos joku väittää muuta, ei puhu totta. Kerta toisensa jälkeen
huomaa, että asia oli jo sovittu. Päätöksenteko pilkotaan sopivasti eri
lautakuntiin.
Kuten Timpan jutusta ilmenee, Espoossa on runsaasi
kaavoitettua maata, pääasiassa pientalokaavoja. Suuria, helposti rahastettavia
maa-alueita on vähän. Koska tontit sijaitsevat olemassa olevilla asuinalueilla,
maanomistajat odottavat hintojen nousua.
Tarvitaan viisaita kuntapäättäjiä: Espoon pitää ostaa maata,
kaavoittaa vain omistamiaan maita ja nostaa riittävästi tyhjien, kaavoitettujen
tonttien kiinteistöveroa. Jos näin ei tehdä, kaikki jatkuu entisellään.
Espoon
vuokra-asuntotilanteesta
Olin viime valtuustokaudella myös Espoonkruunu Oy:n
hallituksessa. Espoonkruunu, nykyisin Espoo asunnot Oy, on Espoon kaupungin
omistama yhtiö, joka hallitsee entisiä ns. kaupungin asuntoja.
Erosin Espoonkruunu Oy:n hallituksesta kesken kauden. En
voinut olla osakeyhtiön hallituksessa, jossa hallituksen jäsenille ei annettu
päätöksenteon kannalta välttämätöntä tietoa. Vuokrat nousivat huimaa vauhtia,
jopa 15 prosenttia vuodessa. Hallitukselle ei kerrottu, mistä se johtui.
Vuokra-asuntoasia on edelleen lähellä sydäntäni ja seuraan
sitä. Tilanne Espoon asunto Oy:ssä näyttää parantuneen toimitusjohtajan vaihdon
myötä. Julkisuuskuva on ainakin parempi.
Joku kuitenkin mättää. Espoossa kaupungin vuokra-asuntojen
vuokrat ovat lähes euron kalliimpia kuin Helsingissä. Näin siitä huolimatta,
että Helsingissä vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat ovat selvästi kalliimpia
kuin Espoossa. Selitys on yksinkertainen: Helsingissä kaupungin uusien
vuokra-asuntojen rakentaminen ja vanhojen peruskorjaaminen hoidetaan
erillisessä organisaatiossa ATT:ssä. Espoossa nämä kustannukset maksatetaan
nykyisillä vuokralaisilla. Tulevina vuosina peruskorjausten määrä kasvaa
huimasti. Tämä nostaa entisestään vuokria Espoossa.
Espoolaisten vuokria nostaa myös se, että Espoon
sosiaalitoimi sijoittaa vuokra-asuntoihin ns. sosiaalisia asukkaita. Hyvä niin.
Kaupunki ei kuitenkaan vastaa vuokralaisten aiheuttamista ongelmista. Jos
asunto vaatii vuokralaisen jälkeen remontin, kulut maksatetaan nykyisillä
vuokralaisilla. Näin tehdään, vaikka muutama vuosi sitten sovittiin, että
kaupunki maksaa näiden vuokralaisten kustannukset. ”Joku” päätti,
että näin ei tehdä.
Muutos vaatii viisaita kuntapäättäjiä: Espoossa kaupungin
asunnot pitää siirtää takaisin kaupungille, virkatyönä ja virkavastuulla
hoidettavaksi kuten Helsingissä. Osakeyhtiömalli ei sovi kaupungin asuntoihin.
Uustuotanto ja vanhojen asuntojen perusparantaminen on siirrettävä kaupungin
vastuulle. Kaupungin on myös maksettava asuntoihin sijoittamiensa vuokralaisten
kustannukset. Näin vuokrat saadaan Espoossa samalla tasolle kuin Helsingissä ja
Vantaalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti