Kirjoitan nyt kaksi
blogia eläkeläisten asiaa. Ensimmäinen koskee eläkkeiden verotusta, toinen
eläkkeiden suuruutta. Olen demareiden puoluekokousedustaja ja eläkkeistä siellä
puhutaan aivan varmasti.
Jatkuvasti törmää
väitteeseen, että eläkkeiden verotus on kireämpää kuin palkansaajien. Näin ei
ole (se tosin on oma juttunsa, pitääkö palkkoja ja eläkkeitä verottaa yhtä
paljon). Pienten eläkkeiden ja palkkojen verotuksessa on eroa, mutta niin päin,
että eläkkeitä verotetaan lievemmin kuin palkkatuloja, puhumattakaan
sosiaalietuuksista, joiden verotus on kireintä. Veronmaksajien Keskusliiton
kuva (sis. keskimääräiset tuloverot, pakolliset sotemaksut ja yle-veron) kertoo
tämän selvästi:
Eläkkeensaajan
ja 53 vuotta täyttäneen palkansaajan veroprosentit eri tulotasoilla 2015
Pienet eläkkeet ja verotus
Pienet eläkkeet ja verotus
Ensin vähän yleistä veroteoriaa:
Kirjoitin lähes 10 vuotta sitten VM:n keskustelualoitteen Hyvä verojärjestelmä
ja kansantalous (75/2007). Pohdin siinä veronmaksukykyä sekä horisontaalisen
että vertikaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta.
Veronmaksukyvyn
peruslähtökohta on, että kovin pienistä tuloista ei tarvitse maksaa veroa
ollenkaan. Veronmaksukykyä ei ole, koska tietty määrä tuloista tarvitaan
elämiseen. Näitä periaatteita on tärkeää kunnioittaa jatkossakin:
Horisontaalinen
oikeudenmukaisuus edellyttää,
että samalla tulotasolla olevien verovelvollisten pitäisi maksaa veroa yhtä
paljon. Joskus voi kuitenkin olla niin, että veronmaksukyky on toisella
heikompi kuin toisella; tulot ovat yhtä suuret, mutta toisella menot ovat
suuremmat kuin toisella. Horisontaalista oikeudenmukaisuutta toteutetaan
tällöin verovähennyksillä.
Vertikaalinen
oikeudenmukaisuus edellyttää,
että suurista tuloista maksetaan enemmän veroa kuin pienistä
tuloista, koska suurituloisella on enemmän veronmaksukykyä. Tämän vuoksi meillä
on progressiivinen tuloverotus.
Kaikkein
pienituloisimmilla ei ole veronmaksukykyä, minkä vuoksi aivan pienistä tuloista
ei makseta veroa. Valtiolle veroa aletaan maksaa vasta sitten, kun
vuositulot ylittävät 16 900 euroa (vuosi 2017). Tästä alarajasta säädetään
yksiselitteisesti laissa.
Kotikunnalle maksettavassa kunnallisverossa ei ole selkeää,
laissa säädettyä alarajaa. Erilaisten verovähennysten vuoksi kunnallisveroa
maksetaan kuitenkin vasta sitten, kun vuositulot ylittävät keskimäärin
noin 15 000 euroa eli reilun tonnin kuukaudessa. Veroton osa riippuu kuitenkin
siitä, minkälaisia verovähennyksiä yksittäinen veronmaksaja saa. Sivuhuomautuksena
voi todeta, että kukaan ei maksa kunnallisveroa valtuuston päättämän
veroprosentin verran (Espoossa 18 % vuonna 2017), vaan erilaisten vähennysten
vuoksi todellinen eli efektiivinen veroaste on keskimäärin noin 14 % tuloista.
Pieniä eläketuloja saavat
on kunnallisverotuksessa haluttu asettaa muita parempaan asemaan
(horisontaalinen oikeudenmukaisuus). Eläketulosta tehdään aina lain
nojalla eläketulovähennys, minkä vuoksi kansaneläkkeestä (628,85/kk vuonna
2017) tai takuueläkkeestä (760,26/kk vuonna 2017) ei makseta lainkaan veroa.
Vaikka pienistä
palkkatuloista ei makseta veroja, niistä joutuu kuitenkin maksamaan jo
ensimmäisestä eurosta lähtien veronluonteisia eläkevakuutus- ja
työttömyysvakuutusmaksua sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksua. Näitä maksuja
peritään palkkatuloista noin 10 %. Vastaavia maksuja ei peritä eläketuloista.
Horisontaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta minusta
olisi tärkeää, että laissa säädettäisiin yleinen verotuksen alaraja, jonka
nojalla kaikkein pienimmät tulot olisivat verottomia sekä valtion- että
kunnallisverotuksessa. Muutos keventäisi hieman pienten palkkatulojen verotusta
ja hieman enemmän sosiaalietuuksien kuten työttömyystuen verotusta. Onneksi
maakunta- ja soteuudistus vie meitä tähän suuntaan, koska jatkossa entistä suurempi
osa veroista peritään valtionverona, jossa on jo yhteinen alaraja.
Suurempien eläkkeiden verotus
Kuten edellä on todistettu, palkoista ja eläkkeistä
maksetaan yhtä paljon veroja, lukuun ottamatta pieniä eläketuloja, joita
verotetaan kevyemmin.
Miksi sitten jatkuvasti väännetään kättä siitä,
että palkkatulojen ja eläkkeiden verotuksessa on eroja? Selitys löytyy siitä,
että palkkojen verotus on erilainen kokonaisuus kuin eläkkeiden verotus. Jos
verrataan vain veroja tai vain maksuja, tullaan väärään lopputulokseen.
Tärkeintä on kokonaisuus ja käteen jäävä tulo. On aivan tarpeetonta
saivarrella, millä nimellä veroa tai lakisääteistä, veronluonteista maksua kerätään.
Alla olevasta Veronmaksajain Keskusliiton
taulukosta näkyy, mitä kaikkia veroja ja maksuja peritään eläkkeistä ja
palkoista (esimerkissä vuositulo 20 000 euroa, vuosi 2015):
Eläkkeensaaja
|
Palkansaaja
|
|
Palkansaajan eläkevakuutusmaksu
|
0,00 %
|
7,20 %
|
Sairausvakuutuksen päivärahamaksu
|
0,00 %
|
0,78 %
|
Työttömyysvakuutusmaksu
|
0,00 %
|
0,65 %
|
Kunnallisvero
|
16,10 %
|
9,16 %
|
Sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu
|
1,21 %
|
0,61 %
|
Kirkollisvero
|
1,16 %
|
0,66 %
|
Yleisradiovero
|
0,68 %
|
0,66 %
|
Kaikki verot ja maksut yhteensä (ml. YLE-vero)
|
19,15 %
|
19,71 %
|
Epäselvyyttä
kokonaisuudesta syntyy etenkin siinä vaiheessa, kun ihminen jää eläkkeelle. Hän
saattaa ihmetellä, miten verokorttiin merkitty veroprosentti on eläkkeestä yhtä
suuri kuin paljon suuremmasta palkkatulosta. Selitys on se, että verokortin
pidätysprosentissa ei ole mukana palkansaajan eläkevakuutusmaksua ja
työttömyysvakuutusmaksua. Tämä noin 10
prosentin osuus peritään kuitenkin palkkatuloista verokortin pidätysprosentin
lisäksi. Eläketuloista näitä maksuja ei peritä.
Summa summarum: Verotus
ei kiristy eläkkeelle jäädessä, eläketuloja ei veroteta kovemmin kuin
palkkatuloja, vaikka yli 45 000 vuosieläkkeistä peritään kuusi prosenttia
lisäveroa (ns. raippavero). Se ainoastaan tasaa palkansaajan ja eläkeläisen
verotuksen samalle tasolle tai jos ollaan tosi tarkkoja, nostaa yli 95 000
euron vuosieläkkeiden (noin 8 000 euroa/kk) ihan hitusen korkeammalle
tasolle kuin vastaavan suuruisten palkkojen verotuksen. Horisontaalisen
oikeudenmukaisuuden kannalta tämä ei ole oikein, mutta en silti usko, että
tästä pitäisi kantaa huolta demareiden puoluekokouksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti