Espoon ja Helsingin valtuustot päättivät tällä viikolla
korottaa omavelkaisen takauksen määrää Länsimetron lainoille. Länsimetron 1. vaihe
(Ruoholahdesta Matinkylään) on pituudeltaan 14 kilometriä ja maksaa näillä
näkymin 1,2 miljardia euroa. Toinen puolta lyhempi pätkä (Matinkylästä
Kivenlahteen) maksaa lähes yhtä paljon. Kysymys on valtavista summista.
Vaikka rahoituksessa puhutaan takausvastuun nostamisesta, tosiasiassa
koko hanke rahoitetaan verorahoilla. Länsimetro Oy nostaa lainat ja Espoo ja
Helsinki takaajina maksavat ne. Länsimetro Oy:llä ei ole mitään tuloja.
Länsimetro siis rakennetaan verovaroilla, mutta sitä ei
voida valvoa eikä siitä voida keskustella avoimesti, koska toiminta on
yhtiöitetty. Osakeyhtiöt eivät nimittäin kuulu julkisuuslain piiriin. Kukaan ei
voi väittää, Länsimetro Oy:ssä on vallankäyttöön liittyvää vääristymää ja
korruptiota, mutta kukaan ei voi myöskään todistaa, että kaikki on kunnossa.
Jos Espoo ja Helsinki olisivat vuonna 2007 päättäneet rakentaa
länsimetron kuntien yhteisenä hankkeena, siihen sovellettaisiin julkisuuslakia.
Julkisuuslain mukaan viranomaisten toiminnan pitää olla avointa ja julkista,
siitä pitää saada luotettavaa tietoa, julkisen vallan ja verorahojen käyttöä
pitää voida valvoa, hankkeista pitää voida käydä avointa keskustelua ja
vaikuttaa yhteisten asioiden hoitoon. Päätöksistä ja niiden valmistelusta on saatava
helposti tietoja.
Tarkemmin julkisuuslaista
Julkisuuslaki koskee vain niitä viranomaisia, jotka toimivat
virkavastuulla valtion ja kuntien palveluksessa. Viranomaisten kaikki
asiakirjat ovat pääsääntöisesti julkisia. Salassa pidettäviä ovat vain ne
tiedot ja asiakirjat, jotka julkisuuslaissa säädetty salassa pidettäväksi. Esimerkiksi
liike- ja ammattisalaisuudet on pidettävä salassa, mutta vain silloin, kun niiden
kertomisesta voi aiheutua taloudellista vahinkoa tai kilpailuhaittaa.
Kunnan omistama osakeyhtiö ei ole julkisuuslain piirissä,
vaikka kunta omistaisi sen sataprosenttisesti. Osakeyhtiö voi olla
julkisuuslain piirissä vain siinä tapauksessa, että se hoitaa lain nojalla
julkista tehtävää ja käyttää siinä julkista valtaa.
Julkisuuslaki voi kuitenkin koskea
myös yksityistä asiakirjaa, jos se on toimitettu viranomaiselle asian
käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Korkein
hallinto-oikeus (KHO:2016:117) teki viime elokuussa mielenkiintoisen ratkaisun,
joka tosin koski valtiota ja sen omistajaohjauksessa olevaa osakeyhtiötä. Yhtiön
omistajaohjaukseen liittyvät asiakirjat katsottiin julkisiksi, koska yhtiö oli toimittanut
ne omistajaohjauksesta vastaavalle virkamiehelle eli ”hänen toimialaan ja
tehtäviin kuuluvassa asiassa” ja ne liittyivät virkamiehen päätöksentekoon.
Voi olla, että ainakin osa Länsimetro
Oy:n asiakirjoista saadaan KHO:n päätöksen nojalla julkisiksi. Espoon virkamiehille
annetut, omistajaohjauksen kannalta välttämättömät paperit ovat julkisia
asiakirjoja. Jos omistajaohjaus on hoidettu kunnolla, tällaisia asiakirjoja
täytyy olla aikamoinen pino.
Osakeyhtiölaista
Osakeyhtiölain mukaan yhtiön
johdon on edistettävä yhtiön etua. Hallituksella on lakisääteinen velvollisuus huolehtia
yhtiön hallinnosta ja sen toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Hallitus myös
vastaa siitä, että yhtiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on
asianmukaisesti järjestetty.
Osakeyhtiölaki tai mikään muu laki
ei pakota osakeyhtiöitä salaamaan asioita. Päätösvalta on yhtiöllä ja sen
omistajilla. Sen pidemmällä ei tietenkään tarvitse mennä, kuin mitä
julkisuuslaki säätää esimerkiksi liikesalaisuuksien osalta.
Esimerkiksi professori Olli
Mäenpää on esittänyt, että Länsimetro Oy:n pitäisi oma-aloitteisesti antaa
pöytäkirjat julkisuuteen. Mäenpään mukaan kysymys on olennaisesta julkisten
varojen käytöstä ja sen laillisuuden arvioinnista. Länsimetro Oy kuuluu
kuntakonserniin ja on kuntalain mukaan kunnallista toimintaa. Mäenpään mukaan
kuntayhtiöiden rajattu julkisuus kasvattaa riskiä monenlaisiin ei-toivottuihin
ilmiöihin, korruption mahdollisuudet vahvistuvat, vastuun pakoilu mahdollistuu
ja kunnan toiminnan avoimuus rajoittuu (Länsiväylä 26.8.2016).
Ruotsissa tilanne on toinen. Siellä
lainsäädännöllä on varmistettu, että kunnallisiin osakeyhtiöihin sovelletaan
julkisuuslakia, jos valtio tai kunta käyttää yhtiössä määräysvaltaa. Ruotsissa
Länsimetro Oy kuuluisi julkisisuuslain piiriin.
Kiitoksia Hannele kansantajouisesti selitetystä länsimetron vaihoehtoisita rakentamistavoista ja niihin liittyvvitä julkisuussännöksistä. Tästä osekeyhtiö on poikkeus ja osakeyhtiöiden erikoistapaus on taas kunnan 100 prosenttisesti omistama oy jonka kunta rahoittaa sataprosenttisesti mutta yhtiön tiedota ovat vain valtaapitävällä oy:n hallituksella ja sitä valvovalla kunannhallituksella. Ikävä kuntademokratiaa kiertävä menettely joka aiheuttaa epäilyjä salaamisesta jonkin yksittäisen edunsaajan hyväaksi ja epäilyjä jopa korruptiosta. Kun tämä epäilyttävä salailu otetaan käyttöön ja uhrataan maine epäilyille sillä täytyy olla merkittäviä etuja yhtiön hallitsijoille. Toinen vaihtoehto rakentaa verovarolilla julkisesti kunnan omana työnä ei herättäisi epäilyjä eikä antaisi edes mhdollisuutta tietyn etupiierin omiensa suojeluun. Verovaroilla rahoitettu kunnan hanke pitäisi kuntademokratian pääsäännön mukaan olla julkista. Epäilyjä aiheuttava käytäntö pitää muuttaa pikaisesti.-
VastaaPoista