Koska tämä on vaaliblogi, on tärkeää tehdä vaalilupauksia.
Ensimmäinen lupaukseni on se, että teen parhaani, jotta pyöräilymahdollisuudet
paranisivat koko pääkaupunkiseudulla. Aloitan vaalilupaukseni itsekkääsi omista
kiinnostuksen kohteistani. Jatkossa lupaan keskittyä yhteiskunnallisesti vielä tärkeämpiin
asioihin.
Olen pyöräily-friikki. Pyöräilen lähes päivittäin töihin
Espoosta Helsinkiin, jolloin päivämatkaa kertyy 50 kilometriä. Oma reittini on
vakiintunut ja tunnen sen kuin omat taskuni. Väillä joudun kuitenkin menemään
kokouksiin jonnekin perusreitin ulkopuolelle. Eksyn heti.
Ihailen Ruotsin, Tanskan ja Hollannin pyöräilykulttuuria. On
helppo yhtyä näiden maiden periaatteeseen: pyöräilyn suosio kasvaa vain, jos
pyöräily on helppo, käytännöllinen ja turvalliseksi koettu tapa tehdä arjen
matkoja.
Meillä pääkaupunkiseudulla tilanne on osittain hoidettu
hienosti, osittain huonosti. Kokonaisuus ei ole selkeä ja ongelmakohtia on
liian paljon. Hyvin merkityt runkolinjat puuttuvat, lukuun ottamatta ihanaa
Baanaa (vaikka sekin tehtiin vähän liian kapeaksi), risteysalueet ovat
vaarallisia, jalankulkijat ja mopoilijat poukkoilevat pyöräteillä ja liikenteen
ohjaus on epäselvää. HSL:llä on sinänsä hyvä reittiopas. Se ei kuitenkaan auta,
kun pyörämatkalla joutuu risteykseen, jossa voi valita väärän reitin. Pyöräparkit
ovat sekavia ja pyörien varastelu näyttää olevan yleistä.
Voinko siis toteuttaa vaalilupaukseni?
Lähtökohdat ovat kunnossa, koska viime vuosina on valmistunut
useita viisaita asiakirjoja. Paljon paperia, mutta vastuutahojen ja rahojen
löytäminen ei näytä helpolta:
1.
Liikenne- ja viestintäministeriön kävelyn ja pyöräilyn
strategia ja sen toimeenpano-ohjelma (2011)
2.
Hallituksen liikennepoliittinen selonteko (2012)
3.
Helsingin seudun liikenteen HSL:n Helsingin seudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma HLJ
4.
Valtion ja Helsingin seudun kuntien maankäytön,
asumisen ja liikenteen MAL-aiesopimus vuosille 2012 – 2015 (2012).
Strategian mukaan tavoitteena on lisätä kävely- ja pyörämatkojen
määrää 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tämä vaatii ”laaja-alaista
toimenpidevalikoimaa sekä yhteistyötä valtion, kuntien ja yksityisen sektorin
kesken”. Vastuulliseksi viranomaiseksi määritellään valtion Liikennevirasto. Toimenpideohjelma
ei yllä kovin konkreettiselle tasolle: pyöräilyreittien laatutasoa on parannettava
ja huolehdittava pyöräteiden kunnosta ja pyöräpysäköinnistä.
Liikennepoliittisen selonteon mukaan strategian toteuttaminen ”edellyttää
myös riittävän rahoituksen suuntaamista sekä kävelyn ja pyöräilyn hyötyjen täysimittaista
arvostusta niin yhteiskunnan kuin yksittäisen ihmisenkin tahoilta. Joukkoliikenteen
käyttöä tukevat sujuvat pyöräilyolosuhteet ja viihtyisä ja turvallinen kävely-ympäristö.
Jalankulun ja pyöräilyn asema liikennejärjestelmäprosessissa vaatii
vahvistamista ja valtavirtaistamista”. Kamalan kapulakielen lisäksi sivulla 38
on hyvä tietoruutu eurooppalaisista esimerkeistä: tarvitaan pyöräkatuja,
selkeät kaksisuuntaiset pyörätiet, jalankulun ja pyöräilyn erottaminen
toisistaan, selkeät viitoitukset, markkinointia ja innostamista sekä hyvät
palvelut pyöräilijöille.
HLJ haluaa osaltaan edistää jalankulun ja pyöräilyn parantamista.
Konkreettiset toimenpiteet ovat kuitenkin ”pieniä ja kustannustehokkaita”
kehyskuntiin sijoitettuja pyörätien pätkiä. Näin siitä huolimatta, että istun
itse HSL:n hallituksessa. Pyöräily jää tässä kokonaisuudessa pakostakin suurien
väylähankkeiden jalkoihin.
MAL-sopimuksessa todetaan kohdassa 18 lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Kunnat
ja Uudenmaan ELY-keskus parantavat jalankulun ja pyöräilyn edellytyksiä
kehittämällä seudullisesti yhtenäistä ja korkeatasoisesti hoidettua jalankulun
ja pyöräilyn runkoverkkoa”. Ei mitään muuta.
Selvitin asiaa kotikunnastani
Espoosta. Espoo teki viime vuonna Kevyen liikenteen väylien kehittämisohjelman.
Yritin selvittää, onko sitä toteutettu käytännössä. Aloitin teknisestä
keskuksesta, josta minut ohjattiin kysymään asiaa kaavoittajalta tai liikuntapuolelta,
josta minut ohjattiin takaisin tekniseen keskukseen. En löytänyt yhtään
vastuuhenkilöä enkä tietoa rahoituksesta.
Mitä tästä jäi käteen? Paljon paperia, kauniita/koukeroisia
puheita ja epäselvää vastuunjakoa. Vastuun pilkkominen kunnille johtaa
pahimmillaan siihen, että pyörätien pätkiä tehdään sinne sun tänne, jos tehdään.
Kukaan ei vastaa kokonaisuudesta ja kattavan runkoverkoston rakentamisesta, tai
edes tavoiteverkon määrittelystä.
Lähtökohdat luodaan tietysti kaavoituksessa, mutta kyllä sen
lisäksi tarvitaan ihan selvää, riihikuivaa rahaa. Tässä ehkä piileekin asian
ydin: Uuden ajoradasta erillisen pyörätien rakentaminen maksaa 200 000 –
400 000 euroa kilometriltä. Taidankin jatkossa keskittyä rahoituksen
löytämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti