Aivan aluksi
haluan kiittää Länsimetrosta. Kannatan lämpimästi raideliikennettä. Kansantaloudellisesti
on järkevää tiivistää ja keskittää asutusta hyvien liikenneyhteyksien varteen. Raiteilla
voidaan edullisesti siirtää suuria joukkoja paikasta toiseen. Tiheä asutus
houkuttaa yrityksiä ja syntyy talouskasvua.
Alkuperäinen
ajatus, että metron varsi rakennetaan korkeasti ja tiiviisti, oli minusta hyvä.
Länsimetron
1. osa Ruoholahdesta Matinkylään
Vuonna 2006
Espoo päätti rakentaa Länsimetron, jonka kustannusarvio oli tuolloin 452
miljoonaa euroa. Ruoholahdesta alkava ja Matinkylään päättyvä 14 kilometriä
pitkä metro tulee lopulta maksamaan 862 miljoonaa euroa, josta valtio maksaa
200 miljoonaa euroa. Espoon maksuosuus on 463 miljoonaa euroa (Espoo 72 % ja Helsinki
28 %). HSL maksaa infrakorvauksena puolet kuntien kustannuksista, jonka tosin
kunnat itse maksavat HSL:lle (vähän monimutkaista, myönnän).
Länsimetron
rakentaminen aloitettiin vuonna 2011 ja se valmistuu vuonna 2016.
Metron
rahoitusta ja rakentamista varten perustetiin Länsimetro Oy. Yhtiö hankkii
rahoituksen, Espoo takaa lainat omalta osaltaan ja myös maksaa ne. Metron
ensimmäisen osan takaisinmaksu alkaa vuonna 2016.
Länsimetron
2. osa Matinkylästä Kivenlahteen
Pääkaupunkiseudun
suurista liikenneinvestoinneista sovitaan ylikunnallisesti. Vuonna 2011 olin HSL:n
hallituksessa päättämässä Helsingin seudun liikennejärjestelmästä (HLJ). Länsimetron
7 kilometriä pitkän jatkeen arvioitiin maksavan noin 400 miljoonaa euroa. Länsimetron
jatkeen edelle nostettiin kuitenkin mm. kaupunkirata Leppävaarasta Espoon
keskukseen, Pisararata ja Kehä III:n parantaminen.
Vuonna 2012
Suomen hallitus linjasi tärkeimmät liikennehankkeet Liikennepoliittisessa
selonteossa ja samana vuonna hyväksyttiin maankäytön, asumisen ja liikenteen
kehittämisohjelma MAL 2012 – 2015. Muut hankkeet nousivat tärkeämmiksi kuin Länsimetron
jatke.
Espoossa metron
jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen nostettiin kuitenkin viime vuonna kärkihankkeeksi,
ohi kaupunkiradan. Metron kustannusarvio oli nyt noussut yli 800 miljoonaan
euroon, josta valtio lupautui maksamaan 30 prosenttia, kuitenkin enintään 240
miljoonaa euroa. Valtuusto hyväksyi Länsimetron jatkamisen Kivenlahteen.
Koko länsimetron
kustannukset
Länsimetro
tulee näillä näkymin maksamaan noin 1,6 miljardia euroa. Kysymys on mittavasta
investoinnista jopa Espoon suuruisessa kaupungissa vaikka valtio maksaa
kuluista noin 30 %.
Pääkaupunkiseudun
yhteistyön mukaisesti kaikki pääkaupunkiseudun kunnat osallistuvat alueen uusinvestointeihin.
Espoo, jonne metro rakennetaan, maksaa puolet kustannuksista ja toinen puoli
tulee HSL:ltä infrakorvauksena.
Espoo on
tähän asti maksanut HSL:lle vuosittain reilut 50 miljoonaa euroa
joukkoliikenteen kuntaosuutta ja saanut HSL:lta infrakorvauksia noin 2
miljoonaa euroa. Jatkossa Espoon kuntaosuus HSL:lle nousee; vuonna 2016 se on
73 miljoonaa euroa ja vuonna 2017 jopa 107 miljoonaa euroa. Syitä on useita,
mm. Länsimetron ja Kehäradan valmistuminen ja vyöhykemalliin siirtyminen. Samalla
tietysti myös kunnille maksettavat infrakorvaukset nousevat.
Onko
Länsimetron rahoitus ja riskit arvioitu riittävästi?
Länsimetro
Oy:n hallitusta johtaa espoolainen vallankäyttäjä, toimialajohtaja Olavi Louko.
Hallituksessa istuu myös Espoon rahoitusjohtaja Reijo Tuori.
Länsimetron
rakentaminen osakeyhtiömuodossa tarkoittaa sitä, että kaikki vastuu on yhtiön
hallituksella. Omistajaohjauksesta vastaa Espoon kaupunginhallituksen
konsernijaosto. Kaupunginhallituksen ja konsernijaoston jäsenenä saan monenlaista
tietoa, mutta metrohankkeen osalta en ole saanut tarkkoja tausta- ja kokonaislaskelmia
enkä riskianalyysejä.
Kuntien
omistamien osakeyhtiöiden omistajaohjus ja valvonta on ylipäätään hankalaa. Erityisen
hankalaa se on Länsimetron kaltaisessa osakeyhtiössä. Syntyy vaarallinen
yhdistelmä, jossa kaupunki on vain maksumiehenä. Kukaan yhtiön hallituksessa ei
toimi virkavastuulla. Kumpikin kaupungin virkamiehistä jää lähivuosina
eläkkeelle. Kuka tosiasiassa vastaa, jos jokin menee pieleen?
Länsimetro
Oy:llä ei ole lainkaan tuloja, joten Espoo sekä takaa yhtiön lainat että maksaa
lainanlyhennykset.
Toimialajohtaja
Loukon (ja samalla Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtajan) laskelmien mukaan
Espoon budjetista maksetaan vuosittain Länsimetron kustannuksia arviolta 24
miljoonaa euroa. Nämä katetaan maanmyynnistä ja maankäyttömaksuista saatavilla
tuloilla, joita kertyy vuosittain arviolta 68 miljoonaa euroa. Mitään vertailua
siitä, kuinka paljon maanmyynnistä tai maankäyttömaksuista on saatu aikaisemin,
ei ole käytettävissä. Ei myöskään tietoa siitä, missä päin Espoota on maata,
jota voidaan myydä tai kaavoittaa niin tehokkaasti, että siitä kertyy lainan
maksuun tarvittavat rahat. Siitäkään ei ole tietoa, millä aikataululla näitä
rahoja voidaan saada ja, mihin arvio tasaisesta vuositulosta perustuu.
Sekin on
huomioitava, että tähän asti maankäyttömaksut on käytetty sen alueen
kehittämiseen, jolta ne on peritty. Näillä rahoilla on rakennettu kyseiselle
alueella kunnallistekniikkaa, teitä ja meluaitoja. Maksetaanko nämä jatkossa
kaupungin budjetista?
Muutama
huoli MAL-sopimuksesta
Tähän
kokonaisuuteen kytkeytyy vielä valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien yhdessä
tekemä MAL-sopimus (jonka Olavi Louko allekirjoitti Espoon puolesta). Alun
perin puhuttiin, että Espoo kaavoittaa Länsimetron jatkon varteen asuntoja 50 000
– 70 000 uudelle asukkaalle.
MAL-sopimuksen
mukaan kuitenkin riittää, että Espoo lisää vuodessa rakentamista 600 asunnolla
nykytasosta ja sijoittaa sen PÄÄOSIN Länsimetron TAI kaupunkiradan varteen (kaupunkirata
on siis vasta joskus vuonna 2020 jatkumassa Leppävaarasta Espoon keskukseen).
Sopimus sallii käytännössä Espoon sijoittaa asutustaan lähes minne haluaa. Jos
joku valittaa kaavasta, sitä ei pidetä Espoon vikana tai sopimusrikkomuksena (ja
valittajiahan aina löytyy). Vaarana on, että kalliin metron hyödyt jäävät
saamatta.
MAL-sopimuksessa
valtion 240 miljoonan rahoitusosuus on sidottu siihen, että Espoo noudattaa
sopimusta. Vuonna 2017 valtio arvioi, onko näin tapahtunut. Kun sopimus on
”hieman löysästi muotoiltu”, valtio ei voi vaatia enempää, kuin sopimuksen
sanatarkkaa noudattamista. Minua huolettaa se, kuka vastaa, jos valtion rahat
jäävät saamatta? Espoon pitäisikin nyt huolehtia siitä, että kaavoitusresurssit
keskitetään lähivuosina Etelä-Espooseen ja uudet, tiiviit kaavat tehdä
nimenomaan Länsimetron varteen. Näin metro tuo ne kansantaloudelliset hyödyt,
joita sillä lähdetiin hakemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti