Espoon valtuustossa
käsiteltiin 27.2. vuoden 2016 tilinpäätöksen ennakkotietoa. Käytin puheenvuoron
ja tein valtuustoaloitteen, jotta valtuusto saisi seuraavan taloussuunnitelman
ja kehyksen yhteydessä vastauksen kahteen kysymykseen:
-
Millä
toimenpiteillä Espoon ja etenkin Espoo konsernin lainamäärä saadaan käännettyä
laskuun viimeistään kolmen vuoden päästä?
-
Koska on
oikea aika käyttää Espoon rahastojen tuottoa rahaston sääntöjen mukaisesti vai,
onko sähkörahaston pääoma tarkoitus säilyttää maailman tappiin?
Puheenvuorossani toin
esille, että Espoon vuoden 2016 tilinpäätöksen ennakkotiedossa oli sekä hyviä
että huonoja uutisia. Hyvää on se, että budjetoidun 13 miljoonan euron
alijäämän sijaan tilinpäätös osoittaa 62 miljoonan euron ylijäämää. Lisäksi kaupunki
otti lainaa hieman vähemmän kuin budjetissa oli arvioitu. Tämä oli mahdollista,
koska verotuloja kertyi ennakoitua enemmän ja investointiohjelma toteutui
ennakoitua pienempänä.
Huonoa on se, että ylijäämästä huolimatta Espoon lainamäärä kasvaa vuosi vuodelta ja ylittää miljardin euron rajan ensi vuonna. Tilinpäätöslukujen valossa näyttää huolestuttavasti siltä, että Espoon velkaantumista ei saada taitettua laskuun vuonna 2020, vaikka näin on kirjattu talouden tasapainotus- ja tuottavuusohjelma Tatuun.
Huonoa on myös se, että Espoo
konserni otti viime vuonna enemmän lainaa kuin budjetissa arvioitiin ja
konsernin lainakanta kasvaa selvästi ennustettua nopeampaan tahtiin. Konsernilainat
ylittävät 4 miljardin rajan vuonna 2018. Jokaista espoolaista kohti on silloin
konsernilainaa yli 15 000 euroa, kun pari vuotta sitten lainamäärä/asukas
oli lähes puolet pienempi (vuonna 2014 8 251 euroa/asukas). Espoo tarinan
keskeisenä päämääränä on kuitenkin, että kaupunkikonsernin talous on
tasapainossa.
Lainamäärä ei käänny itsestään laskuun, vaan se edellyttää
menojen pienentämistä tulojen mukaiseksi.
Todettakoon se, että
konsernilainan kasvu ei johdu Espoon Asunnot Oy:stä, jonka lainamäärä on
pysynyt lähes samalla tasolla jo useamman vuoden ajan. Suurin selitys
konsernilainan kasvulle on Länsimetro Oy.
Lainamäärän kasvusta
aiheutuvaa riskiä pitää arvioida siitä näkökulmasta, että sote- ja
maakuntauudistus tulee leikkaamaan merkittävästi Espoon verotuloja. Rahat menevät
valtiolle, mutta lainavastuut jäävät Espoolle. Sama koskee Espoon
takausvastuita, joita on jo noin 2 miljardia euroa. Espoo ei tosin joudu
takaajana vastuuseen, koska kaupunki antaa takauksen saaneelle rakentajalle,
olipa sitten kysymys länsimetrosta tai urheiluhallista, avustuksia tai muuta
rahoitusta niin paljon, että rakennuttaja voi maksaa lainanhoitokulunsa. Siinä
vaiheessa, kun korot lähtevät nousuun, lähtevät tosin myös takausvastuuseen
kytketyt kustannukset nousuun.
Espoo on kuitenkin rikas
kaupunki. Millään muulla kaupungilla ei tiettävästi ole niin suuria rahastoja
kuin Espoossa. Yli 600 miljoonan euron rahastot, jotka ovat kymmenen vuoden
aikana tuottaneet noin 150 miljoonaa euroa. Rahaston sääntöjen mukaan nämä
tuotot pitää käyttää espoolaisten hyväksi. Tästä huolimatta tilainpäätöksen ennakkotiedossa
todetaan vähän epäselvästi, että ”talousarvioon merkittyä 15 miljoonan euron
rahastojen purkua ei toteutettu ja, rahaston tuotot eivät ole vuoden aikana
käytettävissä, vaan ne kertyvät rahastoon”.
Espoo siis ei käytä omaa
rahaa, vaan mieluummin tukeutuu lainarahaan. Vaikka korot ovat alhaiset, laina
on maksettava takaisin verotuloilla. Kaupungin lainarahalla rahoittamat
hankkeet tuottavat harvemmin mitään kassavirtaa, jolla lainat voitaisiin maksaa.
Kaupunki ei toimi kuten yritys, joka maksaa investointinsa niiden tuotoilla. Espoon
Asunnot Oy on ainoa poikkeus, koska sen lainat maksatetaan niillä
espoolaisilla, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa. Vastaavasti heidän vuokransa ovat huomattavasti markkinavuokraa alemmat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti